Singapore en Kuala Lumpur

13 april 2013 - Singapore, Singapore

Singapore 08-04/10-04

De vliegreis naar Singapore verliep allemaal zonder problemen, en ook alle backpacks waren gelukkig in één keer goed aangekomen, zelfs die van Anoe. En uiteraard weer een mooie stempel in m'n paspoort voor bij de verzameling! Naja.. viel wel beetje tegen hoe mooi die was na al die mooie stickers die we eerst kregen.. We kochten een metrokaart voor 2 dagen en met de metro zijn we richting de stad gegaan en hebben een hostel gezocht in de wijk Little India, net aan de rand van het centrum. Je kon op twee manieren met de metro bij ons halte komen, en dus besloten we een wedstrijdje jongens tegen de meisjes te doen, allebei de andere weg, kijken wie er eerder is in dit nog onbekende metrostelsel! Helaas bleek de route van de jongens toch wel veruit het snelst te zijn..
We hadden allemaal verhalen en tips van iedereen gehoord over Singapore, zo streng.. Wat er allemaal niet mag:
- niet flesje drinken pakken in de metro
- sowieso niet drinken en eten in openbaar vervoer of op stations
- niet roken
- niet tegen zijkant van de roltrap leunen
- niet op straat zitten
- niet afval op straat gooien
- niet op straat spugen
- niet door rood licht lopen
- niet met linkerhand eten
Op al deze kleine overtredingen staat al een boete van of $500 of $1000...
Op grotere overtreding zoals gebruik van drugs staat zelfs al de doodstraf of levenslang gevangenis! We durfden dan ook vanaf het begin bijna niks te doen, alle kleine dingen die we afgelopen tijd in Azië gewend waren, dachten we nu wel een paar keer over na of het toegestaan was of niet.. Zelfs over het gitaar spelen van Nick en Mees!
Vooral ook over alle chaos in de rest van azie qua verkeer betreft.. Stoplichten en strepen op de weg waren er wel maar hadden absoluut geen betekenis.. Alle mega grote kruispunten konden wij blind oversteken, hoe druk en chaotisch het ook overal was, iedereen stopte voor je midden op de snelweg.. Klaarstaan voor het kruispunt, even snel een schietgebedje en gaan! En voor je het wist stond je op wonderbaarlijke wijze veilig aan de overkant!! Dat is hier in Singapore wel even anders..

Van Cambodja (en andere landen die we al gehad hebben) naar Singapore is ook sowieso wel een beetje een cultuur shock. We hebben twee en halve maand geslapen voor gemiddeld 4 euro per nacht denk ik. De landen waren een stuk armer dan wij gewend zijn, alles kan, eten voor 1 euro, zo weinig regels, huisjes gemaakt van golfplaten, hout, of gewoon alleen hangmatten tussen de bomen.. En dan vlieg je in 2 uurtjes naar Singapore, wat een wereld van verschil! Zo verschrikkelijk duur, je kunt hier cola kopen op sommige plekken voor 20 dollar, alle gebouwen zijn zo immens groot, de mooiste vormen van gebouwen komen langs, de hele stad is zo futuristisch gebouwd.. Je merkt gelijk dat er ontzettend veel geld in dit kleine landje (25x25 km) zit.. Alle toeristische attracties zijn ook ontzettend duur. Maar we hadden ons ook ingesteld op 2 dure dagen, we hadden namelijk al meerdere verhalen gehoord. Het kwam dus niet als een verrassing.

Eenmaal ingechecked in ons hostel (we sliepen in een dorm met 12 mensen, wel erg leuk om ook van anderen verhalen over de dag te horen 's avonds) hebben we wat gegeten bij een chinees tentje, soort van crispy noodels met kip cashewnoten en een heerlijk sausje! Goede aanrader van de Singaporeaan die naast ons zat!
Daarna een eerste verkenningsrondje door de metro's en de stad gelopen, langs het skypark geweest (wat is dat ding hoog!!) en langs een mega hoog reuzenrad geweest met beide ook een mega hoge entree prijs ;)

Eenmaal terug in het hostel liep ik naar boven om wat te halen.. En wat doe ik, sleutel in de deur, omdraaien en.... Juist.... Sleutel afgebroken, met de andere helft nog in het sleutelgat.. Best lastig aangezien 12 mensen dit slot moeten gebruiken ;) Gelukkig was het allemaal goed te regelen via de receptie zonder teveel gezeur.

De volgende dag zijn we om 8 uur opgestaan, ontbeten in het hostel (was inclusief, dus we hebben flink gebunkerd zodat we de rest van de dag geen godsvermogen kwijt zouden zijn aan eten..) en op pad gegaan om een hele dag te genieten van deze bijzondere stad.
Als eerst met de metro richting de skytrains, om daar een rondje mee te maken langs alle lokale flats van de lokale inwoners. Niet bijzonder mooi maar wel een leuke ervaring! Daarna in een half uurtje met de metro van het noordelijkste naar het zuidelijkste puntje van Singapore geraced en uitgestapt bij Harbour Front, waar we een mooi zicht hadden op het schiereiland Sentosa. Voor 1 dollar konden we het eiland op (dat past nog wel in ons budget!), het leek daar wel een soort Hollywood! Alles zo modern gemaakt, zelfs een universal wereldbol en universal studio's, Hershey's Chocolate World (!!), luxe casino, grote leeuw waar je op kon en een groot pretpark (maar die was uiteraard ook te duur ;)), een strand, lake of dreams, soort grotten.. Prachtig om even doorheen te lopen!
Met een klein treintje zijn we weer terug gegaan naar het vaste land en richting Marina Bay en Gardens by the Bay gereden. The Gardens zijn een prachtig aangelegd park samen me een aantal sprookjesachtige bouwwerken. Een mooi rondje gelopen en aan het water gezeten. We besloten om de brug tussen het Flower Park op te gaan, een aantal soort van torens in de vorm van bloemen/bomen/cocktails (meningen onder ons zijn verdeeld over wat het nou eigenlijk zijn ;)) vanaf daar hadden we een mooi uitzicht over het park en er zijn dan ook mooie foto's genomen!
Het is hier in Singapore wel erg warm  maar niet zo zonnig. Opzich niet erg als je zo de hele dag rond banjert in zo een grote stad. Maar eenmaal op de brug begon het ineens keihard en regenen en vooral ook onweren, echt vlakbij ons, we konden alle flitsen en donders allemaal duidelijk zien en er zaten amper seconden tussen.. Eventjes geschuild onder de bloem/boom/cocktail en toen werden we door een soort van golfkarretje opgepikt en naar een restaurant gebracht om verder te schuilen, super lief! Eenmaal weer een beetje opgeklaard besloten we om via het casino (wilden Nick en Mees nog even binnen kijken) terug te gaan richting ons hostel. Bij het casino bleek dat je 21 moest zijn en alleen Punt en ik erin mochten (haha), dus toch maar gelijk terug gegaan naar huis. Even opfrissen en allemaal nette casual kleding aan, want vanavond gingen we naar het skypark (met kleding voorschrift dus). Het skypark is op de 56e verdieping van het Marina Bay Sands hotel, en entree kost 20 dollar om daar het uitzicht te kunnen bekijken. Van de receptie van ons hotel kregen we echter een tip; als je even je charmes in de strijd gooit en zegt dat je boven van de bar/restaurant gebruik gaat maken, kun je gratis naar de 57e (nog eentje hoger dus) verdieping, dat is het dak, en heb je ongeveer hetzelfde uitzicht! Dus wij proberen... En jawel, we mochten omhoog! Het was inderdaad een prachtig uitzicht, maar stiekem wilden we toch eigenlijk wel ook graag de andere kant zien, een lounge die eigenlijk vooral voor hotel gasten bedoeld was. Daar mocht je alleen heen als je legitimatie bij je had en 18+ was.. Ik wilde wel even terug naar het hostel, alleen Anoe was nog geen 18 dus ik zou ook m'n rijbewijs meenemen voor haar. Punt en ik weer een half uur terug en half uur weer heen om paspoorten op te halen, gerend over doolhoven van metrostations, spleetogen van de roltrap geduwd, paar elleboogjes uitgedeeld hier en daar, maar we hadden wel een recordje :)
Weer terug in het gebouw weer even lief lachen om gratis naar het restaurant te mogen, en eenmaal boven zijn we eerst even gaan kijken hoe goed er gecontroleerd werd op id. Het bleek dat ze echt goed checken ook op foto, dus we hebben Anoe niet laten proberen om naar binnen te gaan, je weet maar nooit met al die straffen hier, en waarschijnlijk is zowel zij als ik dan de lul als ze erachter komen dat ze op mijn legitimatie probeert. We hebben met z'n 4en een heerlijke cocktail gedronken met een fantastisch uitzicht. Uiteraard wel veel te duur, 20 dollar per cocktail, maar die 20 dollar hadden we al bespaard aan entree dus mocht wel vonden we op zo'n bijzondere locatie, waarschijnlijk wel de mooiste plek van heel Singapore! En hij was ook eeeeeerg lekker..!! Wat een mooie afsluiter van deze mooie dag in Singapore..
Morgen alweer richting Maleisië. Dat ligt iets meer in ons budget waarschijnlijk, maar toch ben ik blij dat ik over 9 dagen weer terug ben in deze mooie stad om Maaike van het vliegtuig te halen! Nog 2 daagjes extra genieten van alle luxe hier!

Maleisië 10-04/19-04

Woensdag namen we de local bus richting Maleisië. Bij de grens moesten alle tassen de bus uit, door de Singaporese douane, en weer de bus in.. Wij natuurlijk onze bus kwijt, dus maar een andere bus ingestapt.. Aan de andere kant van de rivier door de immigratiedienst van Maleisië, jaaaa weer een stempel halen! En natuurlijk, ook die bus kwijt, dus weer een andere bus ingevlucht ;) die bracht ons naar een busstation in Maleisië, Johoba, en vanaf daar hebben we voor 6 euro een bus naar Kuala Lumpur kunnen regelen. Vanaf touroffice in Singapore rechtstreeks een bus regelen kostte 20 euro.. Maar we dachten al dat via local bussen goedkoper was, dus hebben we €1,40 en €6 euro in totaal betaald!! Trouwens.. Overal waar wij komen en verhalen van andere backpackers horen, blijkt dat wij overal altijd goedkoper uit zijn dan anderen en veel beter zijn in onderhandelen en afdingen en vooral ook volhouden en nooit toegeven ;) trots op ons!

Kuala Lumpur 10-04/12-04

Na een busreis van zo'n 7 uur, waarin Anoe en ik ons letterlijk als chocopasta mongolen hebben gedragen, kwamen we 's avonds in de stromende regen en onweer aan in Kuala Lumpur. Die avond hebben we niet veel meer gedaan, over de markt gelopen en gegeten in een lokaal tentje. De volgende dag begon geheel onverwachts, Mees en Nick hadden besloten om naar Myanmar door te vliegen.. Zij hebben nog maar 2 weken en willen die graag nog in de zon doorbrengen, en de weersverwachting KL is niet zo super de komende tijd. Iedereen als een malle snel nadenken, van alles spookte door onze hoofden wat we allemaal nu zouden gaan doen, Anoe zou dan vast naar Laos reizen, Punt was nog in twijfel of hij meeging naar Myanmar of toch liever Maleisië echt wilde zien, ik kon sowieso niet mee naar Myanmar, want ik moet over een week weer terug zijn in KL om te vliegen naar Singapore... Zou de groep dan nu helemaal uit elkaar vallen?? Na een paar uurtjes goed beraad en alle mogelijke opties (die zelfs zover gingen tot een weekend Duinrell en Tikibad tussendoor) te hebben besproken werd dan de knoop doorgehakt.. Morgen gaan we opsplitsen. Mees en Nick gaan visum voor Myanmar regelen, en Anoe Punt en ik blijven met z'n drieën in Maleisië. Ik reis nog een klein weekje met hun mee en dan ga ik richting Singapore en gaan zij samen verder.
De jongens richting de ambassade en wij drie gingen richting een grote shopping mall waar een achtbaan in scheen te zijn, en jawel! Inderdaad, een shopping mall van een stuk of 10 verdiepingen met een soort park van achtbanen en nog wat attracties! Heel bizar... En heel vet! Daarna gingen we door naar de bekende Petronas Towers van KL, twee hoge torens die door middel van een brug met elkaar verbonden zijn. Daar zouden we de boys weer meeten, en kwamen we ook nog 3 Nederlandse jongens tegen die bij Mees en Nick op school hebben gezeten, heel toevallig! Gelijk maar afgesproken voor vanavond :) De torens zijn inderdaad ontzettend mooi! De andere jongens zijn daar naar de bioscoop gegaan, en wij drie besloten om bij de torens even in het parkje te zitten en een plan te maken voor komende dagen; we gaan eerst naar de Cameron Highlands!
En dan nu; Tijd om te bowlen! Een prachtige baan van 40 banen naast elkaar, super modern! We hebben twee games gespeeld, beide gewonnen door onze prof Punt.. Al kwam ik de tweede ronde wel eng dicht in de buurt!! Spannend tot de laatste gooi, maar helaas :( Maar toch wel trots op mezelf :) (En heb nu nog steeds niet normaal veel spierpijn van het bowlen... Voel me echt een oud wijf..)
In het hotel de jongens gemeet, daarna ben ik met Anoe en Mees de markt op gegaan, een paar Ice Watches voor 3 euro gescoord voor het thuisfront en Beats oortjes voor 3 euro, heerlijke markt!
Later op de avond kwamen de andere drie Nederlandse jongens ook naar ons toe en hebben we op het dakterrasje spelletjes gedaan tot in de vroege uurtjes om onze prachtige reis als groep mooi af te sluiten deze avond..
De volgende ochtend onze bus geboekt naar de Cameron Highlands, daarna een wasje gedraaid (Jaja de eerste keer dat we zelf naar de wasserette moesten!! Hiervoor konden we het overal gewoon afgeven in het hostel..).
De guys waren hun visum aanvragen, en na de was zouden we nog even snel meeten in de grote shopping mall om afscheid te nemen.. We moesten best wel haasten maar gelukkig zijn we elkaar niet misgelopen en hebben we nog even snel wat gegeten en toen was het echt zover.. Onze wegen als groep scheiden hier, best wel even moeilijk. Zoals de meesten van jullie die mij een beetje kennen wel weten, ben ik echt geen ster in afscheid nemen....
Wat waren het een prachtige onvergetelijke weken, zoveel mooie momenten meegemaakt en vooral ook zoveel gelachen!! Lieve Mees en Nick, veel plezier in Myanmar en ik ga jullie snel zien in Nederland!

Nu nog een klein weekje met Punt en Anoe reizen door Maleisië, en dan zal ik ook afscheid moeten nemen van hun.. Maar ik ga hun beide nog zien tijdens m'n reis, de laatste avond voor ik terug vlieg ga ik sowieso nog meeten met Punt, en in de laatste twee weken ga ik waarschijnlijk met Anoe samen op Koh Tao in Zuid-Tailand een duikcursus van een paar dagen volgen en m'n Padi halen!

Lieve vriendjes en viendinnetjes, al zoveel mooie dingen meegemaakt, 2 en halve maand onderweg.. Wat een topgroep was het en wat heb ik een mazzel gehad met deze groep! Nu tijd voor een ander soort reis, straks drie weken met Maaike reizen! Worden vast nog veel meer onvergetelijke momenten....
Tot snel weer!

1. Jolanda:
    Heeee Joyce,
    Wat heeeerlijk om je verhalen te lezen! En dat afdingen... Ik had hetzelfde... Wij hadden ook altijd bussen voor een euro etc! Geweldig he!!
    Tja, afscheid nemen... Dat is het enige vervelende van die reizen! Ik voelde helemaal met je mee toen ik je verhaal las... Ik zit regelmatig nog op skype met vrienden die ik tijdens mijn reizen heb ontmoet. Maar... ik zie ze ook af en toe nog! Altijd leuk!
    Ik ga vandaag (of deze week) een weekje vakantie boeken voor in mei en een ticket naar India en Sri Lanka!!! Nu al zin in! Ik ga lekker weer 5,5 week!!
    Het kriebelde alweer (ben pas 2 maanden terug ;)), maar nu ik jou verhaal weer lees, kriebelt het alleen nog maar meer!
    Ik wens je nog heeeeel veeeel plezier!!
    Ik ga nu ff je foto's bekijken!

Liefs Jolanda
  2. Esther Frie:
    13 april 2013
    Wat een verhaal weer. Altijd lastig om afscheid te nemen zeker als je het zo leuk hebt met elkaar. Op naar het volgende verhaal. XXX
  3. Maaike:
    Lieve Joyce,

Joepie weer een verhaal! Het punt dat ik in de verhalen ga komen komt steeds dichterbij en ik heb er ontzettend veel zin in! Over minder dan een week zien we elkaar gewoon al! Nog super veel plezier met Punt en Anoe! En tot vrijdag :D

Liefs, Maaike
  4. Shenna:
    13 april 2013
    Wat een verhaal wat een verhaal, geniet er nog maar extra van want over zes weken zit je weer in dit oersaaie Nederland! Kuss
  5. Cinthia, Marcel, Marc en Coen:
    17 april 2013
    Meid, wat heb je het naar je zin! Geniet van elke dag en denk nog maar niet aan je enkele reis NL.
  6. Ton en Truus Verlaan:
    18 april 2013
    Hallo Joyce. Weer genoten van je reisverhaal.Jammer dat je afscheid moet nemen, vooral omdat jullie het zo leuk hebben met elkaar.Gelukkig zijn Punt en Anoe er nog, en daarna nog 3 weken reizen met je vriendin Maaike.Veel plezier.