Dit was het dan.. De reis van m'n leven!!!

27 mei 2013 - Bangkok, Thailand

Koh Phi Phi 14-05/18-05

Dinsdag 14 mei om half 5 arriveerde ik dan vanuit Maleisië op Koh Phi Phi, een eiland links onderin Thailand, wat een prachtig en gezellig eiland!  Met behulp van een aantal westerlingen die daar al jaren of maanden werkten regelde ik een kamer in Kinnarree guesthouse en ging gelijk een rondje lopen. Zoveel winkeltjes, gezellige restaurantjes, barretjes, erg leuke sfeer! Het eiland heeft een hele rare vorm, in het midden is het ontzettend smal en daar zijn dan ook aan beide kanten de twee bekendste stranden met de meeste hotels. Mijn guesthouse zat precies in het midden daarvan met beide stranden op 5 minuten loopafstand! Hier en daar wat informatie gevraagd wat hier allemaal te doen is; viewpoint met prachtig uitzicht, rockclimbing, cliff jumpen, maya beach.. Klonk allemaal erg vet! Daarna lekker Indiaas gegeten en op tijd mijn bedje ingegaan.
En jawel, woensdag ochtend heb ik Punt en Roos opgehaald bij de ferry! Heerlijk om Punt weer te zien en zo leuk om Roos ook te ontmoeten! Ik had voor hun al een kamer gereserveerd in mijn guesthouse. Lekker bijgekletst, de rest van de dag op het strand gelegen en 's avonds nog even naar de Irish pub geweest. Roos en ik hebben nog geprobeerd om te winnen van Wouter met poolen maar helaas..
Ook donderdag hebben we de hele dag op het strand gelegen en vooral heel veel niks gedaan! Lekker bijgekleurd (naja eigenlijk ben ik vooral aan het vervellen helaas... daar gaat m'n mooie bruine kleurtje..), gezond, gezwommen, gerelaxed. Precies wat je moet doen op zo'n eiland! Eind van de dag hebben we een eerste poging gedaan om naar het viewpoint te lopen maar helaas begon het keihard te regenen.. We wilden eerst nog verder lopen maar bedachten dat we dan ook niet zo'n mooi uitzicht zouden hebben, dus toch maar weer omgekeerd. Dan maar wat potjes kaarten in ons guesthouse :) Daarna naar Deaf Gecko gelopen om rockclimbing te boeken voor de volgende dag! Roos twijfelde eerst nog maar besloot toen om toch wel mee te gaan! Gezellig! Daarna hebben Roos en ik een heerlijke salade gegeten en Wouter twee gigantische burrito's. Nog 100 potjes half moon (kaartspel) gespeeld en toen ons bedje opgezocht.
Vrijdag lekker uitgeslapen en om 13 uur gingen we dan klimmen in de natuur! Maar tijdens het ontbijt voelde Roos zich helemaal niet lekker.. En besloot om niet mee te gaan klimmen, heel erg jammer!! Ze dook lekker haar bed in en Wouter en ik gingen samen klimmen. We waren met een groep van 5, Wouter had nog nooit geklommen en ik alleen indoor maar nooit in de natuur; voor allebei een primeurtje dus! We werden in allemaal banden gehesen, helm eraan, zeer charmante climbing schoenen, zakje met magnesium poeder.. We voelden ons een echte prof! Voordat we begonnen waren we al doorweekt van het zweet, het was redelijk bewolkt en daardoor heel benauwd. Eerst een stukje klunen de berg op tot we bij de hoge steile rotsen aankwamen die we onder handen gingen nemen ;)
We hebben in totaal 5 klimmen gedaan. De eerste was heel kort en makkelijk, maar wel even lekker om in te komen. Alle rotsen zijn 100% natuur en er zijn dan ook geen routes uitgesneden om te klimmen, alles puur natuur! Echt ontzettend vet! De andere 4 routes waren een heel stuk hoger en pittiger dan de eerste. Bij 3 ben ik ook wel een aantal keer van de rots gevallen maar gelukkig hang je vast ;) jezelf richting de rots hijsen en maar weer verder gaan! Als je uitgeput was kon je ook gewoon even stil hangen als je wilde. Bij elke klim voelden we onze vingers en onderarmen meer en meer verzuren en het werd daardoor ook steeds zwaarder om de rotsen goed vast te kunnen houden en kracht te kunnen zetten. Bij de 3e en 4e klim heb ik halverwege wel gedacht om op te geven, ik kon echt niet meer maar heb ze uiteindelijk toch tot bovenaan afgemaakt! En Wouter ook! Als je bovenaan was bij de routes kon je prachtig over het eiland uitkijken met zijn verschillende baaien, dus wel echt even een paar minuten genieten als je bij de top was!
Allebei onze vingers lagen open met blaren en helemaal rood. Drie van de vijf van de groep wilden de laatste klim ook nog wel proberen, wij natuurlijk ook! De andere twee lagen al voor pampus beneden aan de rotswand.. We kwamen wel een heel eind, maar op driekwart moesten we dan toch allebei opgeven.. Handen en vingers zo zeer en open haha.. Wel zonde.. Maar we konden echt niet meer! Met trillende handen en benen weer naar beneden, we hadden ruim 4 uur geklommen en alleen ontbeten daarvoor, en gingen dan ook bijna van ons stokkie toen we weer beneden waren! Snel even wat van de bekende Thaise 7/11 tosti's gehaald en cola om onze voorraden bij de vullen, en toen snel naar Roos om onze verhalen te vertellen en bijna 100 foto's te laten zien. Het was wel weer een erg vette en mooie nieuwe ervaring waar we ontzettend van hebben genoten! Trots!
Helaas regende het daarna weer erg hard en poging 2 voor het viewpoint liep weer in de soep. Nog even snel een bus geregeld voor de volgende dag, lekker met z'n drieën weer Indiaas gegeten! Ik hou echt van Indiaas eten, vooral alle vegetarische dingen! Heerlijk!
Daarna zou ik nog meeten met de twee Nederlandse jongens die ik kende uit Penang (Hidde en Matthijs) in de reggae bar, maar helaas ben ik die net misgelopen... De reggae bar is hier trouwens echt een must see: er staat een grote boks ring midden in de bar, je kunt je opgeven voor de wedstrijden en als je die dan wint, krijg je een gratis bucket! Echt heel bizar! Gaat er echt wel hard aan toe soms.. Met Roos en Punt heb ik daar wat wedstrijden gekeken en ons vermaakt met een drankje, en daarna nog even gezellig gekletst en gekaart in ons guesthouse.
Zaterdag ochtend vertrokken we alledrie tegelijk met dezelfde boot. Roos en Punt gingen richting Koh Samui, en ik ging in 1x richting Koh Tao, want zondag begon daar dan m'n duikcursus! Heel erg spannend!

Koh Tao 18-05/25-05

De reis erheen verliep opzich snel, alleen de laatste boot deed er erg lang over en ipv 18:45  uitkwam ik pas om 20:30 uur aan op Koh Tao! Daar werd ik opgehaald door die lieve Anoe en Bart, want we gaan met z'n drieen duiken! Met Anoe heb ik al 9 weken gereisd, heerlijk om haar weer te zien!! Zoveel bij te kletsen! En met Bart hebben we ongeveer een weekje gereisd in Cambodja! Super gezellig dat hij mee gaat duiken met ons! Zo'n klein wereldje, dat backpackers wereldje, één grote familie! Je komt elkaar overal weer tegen!
We slapen in Sunshine Divers Resort, en omdat we daar gaan duiken werden we gratis van de pier opgehaald en bij de eerste cursus, Padi Open Water Divers cursus, kregen we vier gratis overnachtingen. We konden met z'n drieën in één huisje. Die avond hebben we vooral nog even lekker bijgekletst en Thais gegeten in de straat en toen ons bed in gegaan.
De volgende dag, zondag, hadden we eerst nog tijd voor onszelf en om 16:00 uur begon ons eerste deel van onze duikcursus! We hebben smiddags lekker gerelaxed op het strand, leuke foto's met z'n drieën gemaakt op de rotsen en bij een verlaten strandje met kapotte boten en een leegstaande bar op het strand, overheerlijk broodje gegeten bij een Frans cafeetje met echt baquettes met eindelijk echte kaas, brie, parmaham, en andere dingen die ik zo gemist heb! Hier gaat vaak gegeten worden de komende dagen!! Daarna nog even snel mijn eerste nieuwe bikini gescoord!
Om 16:00 uur gingen we dan vol goede moed richting onze duikinstructeur; Marco May uit Duitsland. Onze tweede instructeur was Michael en onze DMT (Dive Master in Training) was Tim uit Nederland! Allemaal ontzettend aardige en relaxte mensen, trouwens iedereen van deze duikschool is echt heel relaxed! Eerst het een en ander aan papierwerk invullen, want duiken is niet zonder gevaren.. Vervolgens een korte introductie en een theorie video van drie hoofdstukken waar we allemaal vragen over moesten maken: HUISWERK!!!! Dat zijn we niet meer gewend jongens.... Na 3 uur video en vragen maken en een hoofd vol informatie over alle apparatuur van de duikuitrusting, over hoe klaar te maken voor de duik, checken van de zuurstoftank, drukverschillen in het water enz. gingen we slapen en maandag om 08:30 stonden we dan voor de duikschool voor onze eerste zwembadduik. In het zwembad kregen we eerst nogmaals uitleg over het klaarmaken van de tank met alle apparatuur eraan, zuurstof check, buddy checks, en toen moesten we dat dan ook echt gaan doen! Best veel werk voor de eerste keer, zoveel te onthouden! En alles is zo belangrijk.. En dan je duikpak aantrekken, weightbelt om je middel, hele uitrusting met tank, inflator, BCD, Alternate air source, zuurstofmeter, (owwwww help wat was ook alweer wat?! Doen we het wel goed?!) alles op je rug (en ja dat is best wel even een heavy gewicht!!!) masker op, flippers aan en het water in! Wel even wennen hoor! Alle eerste oefeningen, ademhalen, masker schoonmaken onder water, alle duiktekens die onder water gebruikt worden, wat te doen als er iemand out of air is, alles werd met rollenspellen nagespeeld onder water, wel erg goed! Buoyancy control leren; met behulp van je gewichten en je lucht in je vest zorgen dat je zweeft in het water zonder dat je zinkt of omhoog gaat, je bent dan neutrally buoyant. Ook wel even gek in het begin! En natuurlijk het klaren van je oren elke meter dat je naar beneden gaat.
Alles was best vreemd in het begin maar je moet vooral rustig blijven, continue doorademen, denken en dan pas doen. Want als je straks op 30 meter diepte zit kan je ook niet even snel omhoog! Deze ochtend was wel heel vet en ik was blij dat dat erbij zat voordat we de zee in gingen! In de middag gingen we weer verder met de theorie, zwembad evalueren, en de rest van de theorie met de video. Het ging nu vooral over alle ziekten en problemen die je kan krijgen als je je niet aan de regels houd en niet goed van te voren uitzoekt hoelang je onder water kunt blijven met bepaald zuurstof, dat je niet sneller dan 18 meter per minuut omhoog mag omdat je anders klaplong kunt krijgen, nog dingen over nitroxy narcosis, decompression sickness, en nog wat duikziekten. Eind van de dag waren we helemaal gaar en hebben we de video ook stopgezet en lekker gaan eten en slapen!
Dinsdag om 07:00 stonden we alweer paraat voor onze eerste twee zeeduiken! Met een duikersboot gingen we de zee op. Ik voelde me die ochtend al niet zo lekker en die boot hielp daar zeker niet bij! Zo misselijk, dat ik moest overgeven over de rand van de boot, en ik gelijk de eerste duik miste... Echt super vervelend! Ik bleef op de boot en heb daar even geslapen. Toen de rest na een uurtje terug kwam voelde ik me al beter en kon ik wel mee met de tweede duik! Dat werd dus mijn eerste duik.
We hadden die dag ervoor een lijstje gevaarlijke vissen gezien die konden aanvallen, en deze ochtend liet Marco er eentje nog een keer zien omdat dat een erg territoriale vis was die heel fel kon zijn, de triggerfish. De rest moest tijdens deze duik bepaalde skills doen met Marco op de bodem, maar ik hoefde alleen nog maar rond te zwemmen met Michael. En jahoor.... Gelijk zo'n triggerfish aanval op mij!!! STRESS!! Bijten in me flippers.. Gelukkig ging hij na een paar minuten weer weg. Het afdalen in het begin was een beetje eng, maar al snel was ik eraan gewend. Vandaag zijn we tot 12 meter diepte geweest. Weer terug bij de duikschool waren Wouter en Roos ook aangekomen! Ik had alweer een huisje gereserveerd maar zij gingen niet mee duiken, maar toch erg leuk om tussendoor steeds weer herenigd te zijn met z'n allen! In de middag nog even de laatste dingen over duikziekten doornemen en jaja, toen was het al tijd voor het theorie examen! We vonden het wel een beetje spannend maar uiteindelijk was dat nergens voor nodig, we konden zelfs met elkaar overleggen.. Zat niemand bij! We kregen 50 vragen waarvan we er 12 fout mochten hebben. Uiteindelijk slaagden we alledrie in 1x; ik met 5 fout, Bart met 9 en Anoe met 11. Die hebben we maar vast in the pocket!
Woensdag alweer om 07:00 uur klaarstaan bij de duikschool. Speciaal voor mij ging de boot deze dag 3 duiken doen ipv 2, zodat ook ik vandaag klaar zou zijn met de cursus en niet m'n laatste duik een andere keer in hoefde te halen! Super lief! Alle geleerde skills oefenen op de zeebodem die we ook in het zwembad had gedaan, en wat te doen bij noodgevallen. De laatste twee duiken ook veel rondgezwommen en veel koraal en soorten vissen gezien! Alle duiken duurde deze dag zo'n 45-50 minuten per duik, en tot maximaal 18 meter! De laatste duik was ik dus zonder Anoe en Bart omdat die al 4 duiken hadden gedaan, dus ik had helemaal 3 instructors voor mezelf :p Was erg leuk onder water!
En daarna, jawel, waren we dan eindelijk officieel Padi Open Water Divers! Helemaal blij! Papieren getekend en onze tijdelijke pas ontvangen! Binnen 90 dagen krijgen we onze officiële Padi pas thuis gestuurd.
Die middag verder lekker met z'n allen op het strand gelegen en genoten! We hebben wel àllemaal wondjes en sneeën aan onze voeten opgelopen door het scherpe koraal op de bodem vlak langs de kust! Iedereen had wel iets. In de avond bij een overheerlijke pizzeria gegeten met z'n vijven en toen besloten dat ik de volgende dag ook maar gelijk m'n tweede duikcertificaat wil gaan halen; Advanced Open Water! Anoe ook en Bart wilde eerst niet, maar om 00:00 uur die nacht besloot ook hij om met ons mee te gaan en voor de 4e dag om 6 uur op te staan en om 7 uur onze duiktas klaar te hebben staan in de duikschool! Marco was ook bij deze cursus onze instructor en onze DMT werd nu Brunno uit Brazilië.
Er zijn bij deze cursus twee verplichte duiken; Deep dive 30 meter en de navigatie duik. Daarnaast moet je nog drie duiken zelf kiezen, en wij kozen voor de nachtduik (!!!), de wreckdive (scheepswrak) en de buoyancy control dive. Donderdag hadden we als eerst de buoyancy control dive, een duik om nog beter te leren neutrally buoyant te zijn in het water, met allemaal spelletjes op de zeebodem, zelfs met hoepels en daardoor heen zwemmen en salto's erdoorheen maken met je hele duikoutfit aan een tank op je rug! Heel erg vet! Deze duik duurde meer dan een uur!
De tweede duik die ochtend was de navigatie duik. We kregen eerst uitleg op de boot over het kompas en daarna dan de zee in. Het begin ging best goed, en Anoe en ik (alle dagen waren wij samen een buddyteam, als je gaat duiken moet je altijd een buddy hebben) kregen een plaats, Nemo, waar we heen moesten navigeren. Na een tijdje dacht ik dat Anoe het snapte, en Anoe dacht dat ik het snapte.. Maar we snapten er allebei geen drol van en haalden tegelijkertijd onze schouders op en we kregen helemaal de slappe lach op de zeebodem met z'n tweeën!! Maar dat is best wel lastig door je regulator heen onder water haha! Vlak daarna had ik ineens teveel lucht in m'n vest en schoot daardoor omhoog. Brunno, onze DMT, ging mij achterna en trok mij weer naar beneden, maar tijdens het dalen lukte het me niet om m'n oor te klaren en kreeg daardoor erg pijn in m'n rechter oor en raakte een beetje in paniek onder water, en we moest daarna stoppen met de duik en zijn we nooit bij onze Nemo aangekomen..
Die middag met z'n drieën even op het strand uitgerust en bijgekomen en eind van de middag alweer klaar maken, want vanavond gaan we onze nachtduik doen! Spannend! Eerst een korte film met uitleg over de signalen onder water in het donker met je zaklamp, omdat je elkaar natuurlijk amper kunt zien als het pikkedonker is. Aan het eind van de zonsondergang gingen we de zee in, wat is het mooi in de nacht onder water! Zoveel meer kleuren dan je zou verwachten! Met onze lampen zagen we de prachtige kleuren van de koralen, de vissen die in de nacht wakker worden, we zagen 6 grote baracuda's diewe zelfs andere vissen zagen aanvallen, we waren onderweg nog 2 mensen kwijt en moesten daardoor tussentijds weer naar het oppervlakte zwemmen om hun op te halen en weer terug naar de bodem te gaan. Wat een geweldige ervaring! Helemaal enthousiast kwamen we laat op de avond weer terug bij Sunshine Divers, maar ook wel erg gesloopt omdat ik 6 duiken in 2 dagen had gemaakt.. Nog even snel wat eten en toen gelijk naar m'n bed.
Vrijdag voor de laatste keer om 6 uur opgestaan voor de laatste twee duiken. Als eerste de 30 meter duik. Het water was super helder en we hadden tot 30 meter verderop zicht!! Wat hebben we gigantisch veel gezien tijdens deze duik!! Scholen van wel 4000 tot 5000 baracuda's! Zelfs Marco onze instructor zei dat hij nog nooit zo'n grote school had gezien, ze gingen helemaal om ons heen cirkelen in een rondje, zo vet! We kregen ook een ei op de bodem en konden daar met het eigeel overgooien, en een tomaat die we moesten herkennen, maar omdat de kleuren op deze diepte veranderen was het een grijze tomaat en had ik het niet herkend als tomaat! Pas toen we weer boven waren had ik dat door! Ook nog wat rekenspelletjes tussendoor om te checken of we geen symptomen van nitrogen narcosis kregen en verder gewoon heel veel genoten van alle prachtige grote scholen vissen op deze 30 meter diepte! We moesten ook een duikcomputer om onze pols die de diepte meet en uitrekent hoelang je met je zuurstof op deze diepte kunt blijven voordat het gevaarlijk wordt, dat moesten we ook nog in de gaten houden tussendoor, en het aantal bar zuurstof in je tank. Veel om aan te denken maar wel super vet!
Onze laatste duik was de wreckdive, een duik naar een groot scheepswrak op 22 meter diepte. We mochten niet door het onderste gedeelte van het wrak, daar moet je een speciale specialisatie voor hebben, maar wel door de bovenste kamers en ramen zwemmen en zagen overal kleine schooltjes verschillende soorten vissen zitten. Ook een geweldige ervaring!
En daarna..... Yeahhhhhh waren we dan ook officieel Advanced Open Water Divers!! Wat is duiken verschrikkelijk vet! Echt zo erg genoten van allermooiste dingen in de mooie onderwaterwereld van Koh Tao... Hoop dat ik nog veel en veel meer duiken ga maken in m'n leven! Ik ga zeker ooit terug naar deze duikschool om m'n Rescue Diver te halen en m'n Dive Master!! Sunshine divers is echt één grote familie met z'n allen en dat voel je ook heel erg, iedereen is super leuk met elkaar!
Ons tweede certificaat hebben we natuurlijk ook wel uitgebreid gevierd met een drankje die middag met z'n allen en de instructors, helemaal blij! Zelfs het baby-aapje van Brunno was er!
De rest van de dag lekker genoten op het strandje in de zo'n! En ook eindelijk Anoe en Punt hebben het raadsel van Bart opgelost die hij al drie dagen geleden had gegeven haha!!
Luister: stel je bent een spion en je moet een stadje binnenkomen die omgeven is door een ondoordringbare muur. Je kunt alleen door de poort naar binnen. Je ligt in de struiken, er komen twee mensen aanlopen, de poortwachter roept "6" en de twee bewoners roepen "3" en ze mogen erdoor. Bij de volgende roept de poortwachter roept de poortwachter "8" en de bewoners roepen "4". Bij de laatste bewoner, deze is in z'n eentje, roept hij "12" en de bewoner roept "6". Wat is nu de regel om deze stad door de poort binnen te mogen komen? En nee.. Ik verklap vast, het is niet steeds de helft.. Want "16" wordt "7".... Succes!
En ook twee andere raadsels van Bart hadden Roos en ik sneller opgelost dan Wouter, wat we stiekem wel erg grappig vonden!
Die avond zijn we allemaal met onze DMT Bruno meegegaan naar de WTF bar waar hij werkt, hebben daar wat spelletjes gedaan, en zijn ook weer veilig thuis gebracht! Zaterdag om 09:30 uitgechecked, van onze laatste twee uurtjes strand van deze reis genoten, snel even wat gegeten en toen ben ik met Roos en Wouter naar Bangkok gereisd. Anoe en Bart gaan samen nog naar Koh Phi Phi, die vliegen later dan wij terug naar Nederland.

Bangkok 26-05/28-05

De boot ging op tijd, maar de bus die erachteraan kwam ging uiteraard weer twee uur te laat weg. Zondag ochtend om 05:30 kwamen we aan in Bangkok, snel een guesthouse gezocht op Kao San Road en nog even geslapen! Verder die dag hebben we rustig geshopt, nog naar een show geweest door de stromende regen met een TukTuk en in de avond onze verdiende cocktails met spelletje uit de hele reis gedronken! En jaaaaaaa mensen schrik niet, ik heb deze avond een SCHORPIOEN gegeten!! Samen met Wouter durfde ik het aan, Wouter als eerst maar bij hem kwam alles er net zo hard weer uit! Ik ging daarna, en ik heb hem helemaal op! Het was helemaal niet vies! We hebben een heerlijke avond gehad met z'n drieën, maar maandag stond om 07:30 de wekker zodat ik nog één keer kon ontbijten met Roos en Wouter voor zij naar huis vlogen!
Wouter en Roos zijn nu net weg, ik zit lekker op Kao San Road en vanavond om 22:30 ga ik dan ook richting het vliegveld om via Dubai naar huis te vliegen! Vandaag ga ik niet zoveel meer doen, zo m'n backpack eens even opnieuw inpakken en de laatste souvenirs inslaan! Verder een rustig dagje nagenieten van de hele reis!

Het zit er alweer op.... Wat is de tijd ontzettend snel voorbij gevlogen! Het reizen is me ontzettend goed bevallen, stiekem wel een beetje verslaafd geworden en eigenlijk zou ik nog veel langer willen blijven! Alle mooie en bijzondere plekken die onze wereld te bieden heeft, zo moeilijk om voor te stellen, maar ik zou ze allemaal willen zien!
Ik heb ontzettend veel dingen meegemaakt, lachwekkende gebeurtenissen maar ook heel veel spannende situaties en nieuwe dingen!
Zoveel lieve bijzondere mensen ontmoet, alle backpackers zijn één grote lieve familie met veel bijzondere eigen verhalen! Een aantal mensen ga ik zeker nog vaak terugzien na deze reis, ontzettend veel vrienden voor het leven gemaakt :)
Mijn fantastische reis zit er bijna op, bijna weer terug naar ons koude kikkerlandje, maar alle mooie bijzondere herinneringen in dit mooie Azië blijven voor altijd en langer bestaan... Heb nu al een klein beetje heimwee terug naar al deze plekken met mooie verhalen.. Zoveel verhalen, zoveel gevoelens bij dit deel van de wereld, zo moeilijk uit te leggen in woorden..
Ik ga zeker nog terug hierheen!

Like all great travellers, I have seen more than I remember, and remember more than I have seen. I didn't know that the world could be so mind-blowingly beautiful...

IT WAS AMAZING!! Nobody can take this away from me!

1. Jolanda:
    Heee Joyce,
    Welcome back home. Je hebt wel de zon meegenomen zie ik :)
    Wat ging de tijd snel he. En wat leuk dat je al die mensen weer tegenkwam in Thailand!
    Ik ga over 6 weken weer; echt zin in!

Wat is je volgende land? India? Elke dag Indiaas eten. Lekker hoor :)

Geniet nog even van je vrije dagen hier in Nederland voordat je weer gaat werken. Gelukkig schijnt voor het eerst de zon weer.

Groetjes Jolanda

PS, ik heb dit verslag niet helemaal gelezen. Maar ik heb een vraagje: Hoe lang duurt een duikcursus? Ik ben misschien van plan om te gaan duiken op de Malediven.
  2. Antoinet:
    27 mei 2013
    Woooooooooooow moppie wat een ontzettend mooi en emotiooneel verhaal weer. Mooie plaatsen gezien, veel natuur bewandeld, gesprongen van watervallen, ontzettend lieve mensen ontmoet allemaal teveel om op te noemen. Zoveel ervaringen rijker, bijna 1 van hen geworden noem het maar op. Maar ja een reis heeft helaas voor jou ook een einde, maar het thuisfront des te blijer haha. Moppie een veilige vlucht terug en droom lekker in het vliegtuig voor je het weet sta je weer met je winterjas aan hahaha sorry. Spreek je snel weer XXX
  3. Esther Frie:
    27 mei 2013
    Wat een heerlijk laatste verhaal over een mooie en eneverende reis. Je kan nog meer landen ontdekken op deze manier dus.....op naar je volgende droom reis Tot gauw weer goede terug reis XXX
  4. Madelon:
    27 mei 2013
    Lekker morgen naar Schiphol.....
  5. Karin:
    27 mei 2013
    Je hebt fijne herinneringen opgebouwd waar je nog heel lang van kunt nagenieten, dit neemt niemand je meer af.
  6. Cinthia, Marcel, Marc en Coen:
    27 mei 2013
    Zoals je zelf al aangeeft, je hebt 4 maanden vol met fantastische ervaringen, herinneringen en ontmoetingen meegemaakt en dat neemt niemand meer van je af. Straks weer terug naar NL, niet zo mooi misschien, maar vol met mensen die je ontzettend hebben gemist.....zie je snel.
  7. Ton en Truus Verlaan:
    27 mei 2013
    Van al je mooie reisverhalen ontzettend genoten. Je neemt je rugzak mee met mooie herinneringen, en veel avonturen. Dat nemen ze je niet meer af. Nu terug naar Mijdrecht waar ze ook weer ontzettend blij zijn om je weer te zien.Een goede terug vlucht.

Groetjes Ton en Truus
  8. Esther:
    28 mei 2013
    Lieve Joyce, waarschijnlijk ben je op het moment dat ik je nu schrijf terug in Nederland. Morgen ga ik je weer zien met dansen!
    Echt waanzinnig gaaf om je hele reis mee genoten te hebben.
    xxx Esther
  9. Shenna:
    7 juni 2013
    Jeeeejjj ik heb eindelijk je laatste verhaal gelezen