Borneo!

2 mei 2013 - Bako Nationaal Park, Maleisië

Reis naar Maleisië, Kuala Lumpur 27-04/29-04

Vrijdag ochtend om 7 uur namen we de boot richting het vaste land, de bus naar Surat Thani, en volgende bus naar Hatyai. Daar kwamen we rond half 5 aan. Op Koh Phangan werd ons verteld dat er vanaf daar een nachtbus zou gaan naar Kota Baru (net over de grens van Maleisië) en dan konden we vanaf daar naar de Perhentians. Maar... Die bus bestond helemaal niet! Dus alweer onze plannen omgooien, ging er misschien een bus naar Cameron Highlands? Ja, pas morgen weer.. Hmm oké nog andere opties? Misschien een nachtbus naar Kuala Lumpur? Dat kon gelukkig nog wel, we besloten om dan naar KL te gaan, daar 1 nachtje te blijven en de dag erna dan maar eerst naar Maleisisch Borneo te vliegen!
Zaterdag ochtend vroeg aangekomen in KL, wasje gedraaid, hostel opgezocht, en toen naar de grote shopping mall om alle verloren opladers opnieuw te halen, een iPad voor Maaike te kopen, en daarna even door naar de Petronas Towers. In de middag even gerelaxed in ons hostel na een niet al te beste nacht in de nachtbus.. 's Avonds ons lekker uitgeleefd op de nightmarket en flink inkopen gedaan! Zonnebrillen, beats koptelefoons, Ice watches, nieuwe schoenen, iPad hoesje.. Helemaal geslaagd!

Maandag 29-04 vlogen we dan naar Borneo. Vroeg op, want we moesten nog een tijdje in de bus naar het vliegveld (waar we alsnog 3 uur van te voren aankwamen). Onze vlucht zou gaan om 11:45 uur, inchecken ging snel, boarden ging op tijd, vliegtuig op tijd van de gate weg.. Maar na een paar minuten taxiën bleek dat de lichten niet goed werkten en moesten we terug naar de gate. Ook daar kon het niet snel verholpen worden en moesten we weer het vliegtuig uit! Eenmaal weer binnen hoorden we dan onze vlucht om 5 over half 2 zou vertrekken, wat uiteindelijk 2 uur werd..

Borneo 29-04/06-05

Kuching 29-04/01-05

Vlucht verliep uiteindelijk snel, een taxi naar de stad genomen en we kwamen terecht bij Nomad Borneo Bed & Breakfast, een ontzettend leuk gezellig schoon guesthouse waar we slapen in een dorm. Veel leuke mensen gelijk ontmoet en tips overal vandaan gehaald hoe we het goedkoopst verschillende dingen kunnen bekijken. Daar kwam toch wel uit dat zelf met een local bus diverse parken bezoeken vaak toch wel 5x goedkoper is dan met een tour ergens heen gaan! Rondje door de stad gelopen, wat een gezellige sfeer! Wij zitten met ons hostel is de Waterfront wijk. Chinatown is ook erg leuk en voor de verandering ook best een schone wijk. Er is een Main Bazaar aan het water met veel leuke kleine winkeltjes.
Zelfs een KFC voor doven! Er is hier wel echt een tropisch klimaat, met een aantal keer per dag een korte flinke regenbui, maar dat hoort erbij!
Die avond voor ongeveer 1 euro gegeten in een tentje aan het water. Verder hebben we een rustige avond gehad, beetje film gekeken, m'n tas even uitgezocht, Anoe even gecontact over onze duikcursus (we gaan 19 mei beginnen waarschijnlijk!), gekletst met een Tsjech die al eerder bij het Semenggok Urang Utan Wildlife Nature Resort is geweest, daar willen wij morgen heen. Dat was erg handig, want we moesten blijkbaar wat eerder weg als we van plan waren om de Uran Utans te kunnen zien, je ziet ze namelijk bijna alleen maar tijdens een tochtje naar het voederplatform met een gids!
Dus om 6 uur de wekker om samen met de Tsjech om 7 uur de bus te kunnen nemen. Dat was wel erg handig want het busstation konden we zelf niet vinden! Eenmaal aangekomen moesten we zo'n 20 minuten de jungle inlopen. We werden door een gids naar het platform gebracht, en jawel, daar zagen we onze eerste Urang Utans in het wild! We zagen zo'n 6 volwassenen en 2 baby'tjes.. Allemaal klimmen en klauteren en opzoek naar eten.. Baby'tjes hangend aan mama's buik.. Super vet! Veel foto's gemaakt, we hebben in totaal ongeveer een uur staan kijken en zoeken naar de apenfamilie :) Echt zo mooi om te zien! Mooie ervaring erbij! En dat op koninginnedag!
We zijn nu al zo blij dat we voor Borneo hebben gekozen! Eind van de ochtend namen we de bus terug, even naar een shopping mall geweest, nog wat souveniertjes gescoord, postkantoor opgezocht en gerelaxed in ons guesthouse.
Twee anderen uit ons guesthouse wilden net als wij de volgende dag naar het Bako National park, maar met z'n vieren is een boot even duur als met z'n tweeën dus besloten we om met z'n allen te gaan, en daar dan ook een nachtje te overnachten! Wel gewoon in een dorm hoor, niet een of ander eng nachthutje... ;)
In de avond natuurlijk nog wel even een biertje gedronken en geproost op onze nieuwe koning Willem!

Bako National Park 01-05/02-05

Alweer vroeg op! Om 8 uur namen we samen met het Deense en het Noorse meisje (Karen en Ida) de bus en om 9 uur waren we bij de boot. Heerlijk weer gelukkig! Het kleine bootje bracht ons over de rivier die letterlijk vol met krokodillen zit (!!) naar de ingang van het park, waar we eerst moesten inchecken in onze kamer. Voor 10 ringgit slapen we hier (=€2,50 per nacht!) in een 4 persoons kamer met ook eigen douche!
Om 10 uur begonnen we dan aan onze hiking trials door het national park! We hadden er twee uitgekozen voor vandaag, de Lintang trial (staat 3,5 uur voor gepland en is 5,8 kilometer) en de Pandan Kecil (staat 3 uur voor heen en terug en is 5,2 kilometer). We moesten bij het toeristen centrum aangeven welke route we gingen lopen en tekenen, en ook weer tekenen als je terug was, voor het geval er iets zou gebeuren onderweg. Dan konden de rangers weten waar ze moesten zoeken als je niet terug kwam de dag.. Vol goede moed startten we onze tocht de jungle in. Nog geen 5 minuten onderweg en we hadden al in het wild witte aapjes en wilde zwijnen/varken gezien! Gelijk een flinke steile klim omhoog, allemaal over natuurlijke paadjes want trappen waren er amper. Na een half uurtje stapten we over op de Pandan Kecil trial om die eerst te doen. Eenmaal bij het eindpunt van die trial hadden een een prachtig uitzicht over een baai, met prachtige rotsen een een mooi strand! En wat was het warm... Uitgerust en genoten van het uitzicht, toen kwam er een gids langs die vroeg of we niet naar beneden wilden. Maar natuurlijk! We wisten alleen niet dat dat kon! Op het strandje in de baai even afgekoeld in de zee, broodje gemaakt en natuurlijk beetje bijgekleurd.... Want er kan wel weer een beetje bruin bij! Na een klein uurtje relaxen namen we ons pad weer terug richting de andere trial. We zagen onderweg nog vleesetende bloemen en veel andere mooie planten. Terug op ons pad stond ons nog een route van 3 uur te wachten om de trial te voltooien. Met een beetje twijfel of we wel genoeg water meehadden besloten we toch om te gaan! En dat hebben we geweten.. Het pad was lang niet overal overdekt door bomen en de zon brandde aardig op ons in. Er zaten veel klim gedeeltes in het pad en ook vooral veel omlaag klimmen, maar er zaten ook veel vlakke stukken in dus het pad was goed te doen. Tijdens deze trial zagen we ook nog erg veel makaken! Rond 4 uur kwamen we weer aan bij de huisjes.. Na 6 uur hiking waren we toch wel aardig doorweekt allemaal en even toe aan een colaatje met chips om ons zout en suiker gehalte bij te werken! Gevolgd door een lekkere koude douche en even relax tijd bij het huisje en gezellig gekletst met een gids van het park.
Na het eten zijn we naar het water gelopen waar de boot ons afgezet heeft, over de houten bruggen om te kijken of we krokodillen konden zien. Ze schijnen in de avond namelijk hongerig te zijn en kunnen nog wel eens uit het water omhoog springen, maar helaas geen krokodil  gezien. Wel een aantal bomen vol met vuurvliegjes!! Nog nooit gezien, echt een ontzettend mooi gezicht al die kleine lampjes in de bomen! Het is hier echt pikkedonker, geen maan, dus we hoefden niet veel moeite te doen om ze te vinden.
Daarna nog even over het pikkedonkere strand gelopen om dieren te zien, maar veel verder dan wat grote schelpdieren en mieren kolonies kwamen we niet..
Die nacht heerlijk geslapen in ons kamertje in het national park:)
De volgende ochtend hebben we nog een korte trial gedaan, de Paku trial. Dit is een typische apen route. We waren de eerste toeristen die vandaag deze route gingen lopen! Op de heenweg hebben we geen aap gezien, maar eenmaal op het strand aangekomen zagen we best veel probiscus aapjes! Een bepaald soort bruine apen met een lange neus, erg leuk om te zien! Ze vluchtten wel snel de bomen en de jungle in, dus de toeristen na ons hebben ze niet op het strand kunnen spotten ;) op de terugweg zagen we nog zo'n hele apen familie door de bomen lopen. Blij dat we deze route toch nog even gedaan hebben! Na 2 uurtjes weer terug, onze boot gebeld en weer terug richting Kuching. In de bus zijn er nog ongeveer 100 foto's van ons gemaakt door van local people...
Maar dit national park is zeker een aanrader! Zie foto's..

1. Dylan:
    2 mei 2013
    Yeaaah allemaal familieleden van me op de fotos :D
  2. Shenna:
    2 mei 2013
    Erg leuk verhaal zusje! Fotos ga ik straks nog bekijken! Nog amar vier weken en dan alweer naar huis de ijd gaat snel! Geniet er nog van samen met maaike! Xxx
  3. Madelon:
    3 mei 2013
    Wat maak je veel mee en wat zie je veel! Wat zal jij moeten wennen als je weer thuis bent. Geniet er nog maar van!
    En geen hongerige krokodillen meer zoeken, want dat vind ik weer wat minder....... Dikke kus
    Mama
  4. Esther Frie:
    3 mei 2013
    Ja Dylan dat wass mijn idee ook al voor al die apen familie's hoeft ze helemaal niet naar Borneo, in Mijdrecht zijn ze ook te vinden hihi Wat een heerlijk verhaal weer X
  5. Sylvia:
    7 mei 2013
    Wow, Joyce! Het klinkt allemaal zo gaaf! Daar is Ameland toch wel anders bij! ;-) Zijn wij net een weekend geweest. Geniet er nog even van, want de tijd vliegt! Maar volgens mij doe je dat ook wel! :-) Liefs, Syl
  6. Cinthia, Marcel, Marc en Coen:
    11 mei 2013
    Wat een fantastische ervaringen weer op Borneo, ook te zien aan de foto's. Inmiddels veel wezen shoppen...met hoeveel rugzakken kom je terug??