Laatste weekje Maleisië!!

13 mei 2013 - Penang George Town, Maleisië

CH 06-05/08-05

Gelukkig, de reis richting CH verliep zonder vertraging! In KL nog even lekker kunnen eten, nieuwe rugtas gekocht (is de derde al!!), postkantoor gezocht maar niet gevonden (alle post offices van Google maps bestaan niet ;)), en de busreis verliep helemaal prima. Rond 10 uur in de avond kwamen we aan. De volgende ochtend zijn we vroeg opgestaan om te kijken of we die dag nog met een tour meekonden. Ik zocht het zelfde mannetje op als waar ik vorige keer in z'n homestay heb geslapen (en daarmee korting op de vorige tour kreeg), en jawel hij herkende me nog! Hij vroeg waar Punt en Anoe nu waren, ik het verhaal uitgelegd, lief gelachen, en jawel alweer korting op onze tour gekregen! En met korting die avond weer bij hem in de homestay slapen! Ideaal.
Voor mij was de tour al bekend, voor Maaike was het helemaal nieuw. Gelukkig vond ze het erg leuk! Op het hoogste punt van de Cameron Highlands was het de vorige keer te mistig om een prachtig uitzicht te zien, gelukkig was het deze keer helder weer en konden we ver over de Cameron Highlands uitkijken! Alle bergen, de farms, de theeplantages, de kleine dorpjes, de wolken in de andere bergen, ontzettend mooi!
Mossy Forest, Thee fabriek, Aardbeien farm, Butterfly farm, we hebben het allemaal weer gedaan. Bij de Butterfly farm haalden een jongetje nog allerlei dieren uit de hokken die we konden vasthouden, wandelende takken, wandelende bladeren, grote zwarte torren waarvan ik de naam niet weet maar er wel gevaarlijk uitzagen, schorpioenen..
En weer een voorraadje verschillende smaken thee gekocht natuurlijk! Eenmaal terug in Tanah Rata zijn we van slaapplaats gewisseld, even lekker geshopt, kaartjes geschreven, en weer de lekkere welbekende frikadel gegeten in het Holland café Jasmine! Daar hebben we een tijdje geschuild onder genot van de gehele cd van Jan Smit, omdat het buiten te hard was gaan regenen om normaal over straat te kunnen lopen. Ook die avond hebben we in Jasmine gegeten, even een keertje lekker veel te luxe gedaan en genoten van een goddelijke ossenhaas met pepersaus! Wat was dat lang geleden zeg...

Woensdag ochtend eerst nog even een pakketje op de post gedaan richting huis, voordat we om 10 uur de minivan richting de Perhentians namen. De laatste bestemming voor Maaike alweer! Nog even een paar daagjes genieten en relaxen op een prachtig eilandje en lekker bijbruinen;)

Pulau Kecil, Perhentian Islands 08-05/11-05

De reis ernaartoe.. Tja.. We hadden een hele minivan voor ons tweeën! Dus hopelijk zou dat allemaal lekker snel verlopen.. NOT!
Bij het instappen werd al duidelijk dat we in een soort mini-Singapore waren beland tijdens deze rit. Overal lagen kranten tegen het vies worden van het busje, maar alsnog mochten we nergens met onze schoenen de kranten aanraken, stel je voor dat ook de kranten vies werden... We durfden niks te doen in de bus! Bang dat er camera's hingen en strenge controles, gevolgd door boetes van een paar honderd dollar... ;)
En dan het volgende.. onze chauffeur was een mannetje van zeer waarschijnlijk 90+, die overduidelijk door de jaren heen vergeten was aan welke kant het gaspedaal zat, niet snapte wanneer een knipperlicht nut had (alleen gebruikt als hij werd ingehaald door een andere auto.. Snapt iemand dat??), ook niet weet dat de linker weghelft de kant is waar je duim rechts zit.. Of gewoon stomweg zijn rijbewijs heeft gekregen in de supermarkt bij een pakje boter.... Wat een ellende!!
Na een paar uur moesten we gelukkig bij ander mensen in de bus stappen met een andere chauffeur. Rond half 5 kwamen we aan in Kuala Besut en namen we om half 6 de boot richting Pulau Kecil. De laatst 20 meter in de watertaxi zorgde er nog voor dat er een volledige lading zeewater in m'n rugzak belandde waar onder andere mijn iPad, iPhone, externe oplader enzo in zaten. Alles bleek nat, maar bijna alles deed het gelukkig nog. Alleen mijn random reader heeft het begeven.. Weer bij mijn oude plekje een hutje opgezocht bij Symphonie. Duik genomen, lekker gedouched en gegeten. Terug in het huisje kwamen even goed de stadsmensen in ons naar boven.. Kakkerlakken en ratten in ons hutje! Gadver!! Snel op het bed en klamboe dicht! Onder de deken! Want daar konden ze ons niet pakken ;) Na een half uurtje schrikken bij elk geluid wat we hoorden, bedachten we dat ze toch niet weggingen als wij daar als malloten zaten te stressen, en dus zijn we zelf maar ons huisje uit gevlucht en wat gaan drinken, zodat we straks in één keer in slaap zouden vallen en niks meer zouden horen...
We zaten lekker te chillen op het strand met onze Urang Utan - cola mixje, toen er een Braziliaanse jongen, Pedro, bij ons aanschoof. Daar hebben we tot diep in de nacht mee zitten kletsen over reizen en van alles, was erg gezellig!
Volgende ochtend lekker uitgeslapen, en eigenlijk de hele dag gerelaxed aan het stand, gezwommen, bijgebruind, gekletst en vooral heel veel niks gedaan. Heerlijk! Eind van de middag naar de andere kant van het eiland gelopen en even gekeken. Weer terug naar ons hutje, na een korte inspectie bleek die nu even huisdiervrij te zijn en durfden we wel oplettend naar binnen. Daar bleek dat we misschien toch wel een beetje verbrand waren! Na een heerlijke douche, snel een dikke laag aftersun erop gesmeerd, gevolgd door een dikke laag DEET, en die weer gevolgd door een lading afterbite, want tussen de aftersun en Deet was ik toch al zeker wel weer 14 keer gestoken....
Ik weet niet of ik dat al had verteld, maar ik trek echt alle muggen aan die in dit werelddeel te vinden zijn.. afgelopen week in Borneo had ik meer dan 200 muggen bulten of van andere insecten!!! En de rest had nergens last van... HART-STIK-KE FIJN!
Die avond genoten van een overheerlijke spaghetti met bananen milkshake, en daarna keihard in slaap gevallen.. Om half 3 's nachts werden we wakker of we nog wat zouden gaan drinken.. Tot we op de klok keken;) morgen maar weer!
Vrijdag hebben we een korte snorkel tour gedaan. Ik had deze al eerder gedaan, maar deze keer waren we maar met z'n tweeën! In een mini klein bootje met een veel te grote illegale motor erachter gingen we naar Turtle Point, Coral Garden en Shark Point. Bij Turtle Point zagen we een gigantisch grote zeeschilpad! Ruim anderhalve meter groot! Zo vet, die had ik bij de vorige tour niet gezien! Ik mocht hem niet aanraken, alleen erheen duiken. Ons mannetje zocht voor mij nog een kleine schildpad op om naartoe te duikenen die mocht ik wel aanraken op de bodem:)
Bij Coral garden zagen we weer honderden vissen, we kregen ook brood om ze te voeren en daarmee hele scholen vissen achter ons aan te krijgen! Bij Shark Point zag ik helaas niet zoveel haaien als de eerste keer, dit keer maar twee.
Verder hebben we weer lekker gerelaxed die dag, weinig gedaan, en in de avond zou er een soort van full moon party zijn, terwijl er helemaal geen maan was.. Dus erg benieuwd! Er waren dit keer ook veel meer jongeren op het eiland dan de vorige keer!
Om 9 uur gingen we eten, we zagen al onweer flitsen dus voor de zekerheid maar onder de overkapping op het strand gaan zitten. Dat was maar goed ook! We hadden net besteld en het kwam met bakken uit de lucht, iedereen vluchtte van buiten naar binnen, het werd een chaos! Overal kwam water uit, maar wij zaten redelijk goed en werden niet zo erg doorweekt. Er zaten twee Engelse en een Duitser naast ons, die waren net aangekomen. We hebben ruim een uur met Daniël uit Engeland zitten praten, en nog steeds hadden we na 5 kwartier niet eens ons drinken... Ik navragen, waren ze onze bestelling dus gewoon kwijt! Dus tegen half 11 hadden we ons eten eindelijk, niet eens volledig maar ik had geen zin om nog een keer te gaan zeuren. De drie naast ons hadden het hele eiland al doorzocht voor een slaapplek, maar alles was blijkbaar vol! Dus die hebben bij ons in ons veel te kleine twee persoons hutje geslapen. Gezellig met z'n vijven! Engels meisje bij ons in bed en twee jongens op de grond! Paste echt net! Wel eerst nog een hele gezellige avond/nacht met hun gehad op het strand!
Volgende ochtend om 8 uur de boot genomen, om 9 uur Maaike op de bus naar KL gezet en zelf om 10 uur de bus richting de andere kant van het land, Penang/Georgetown genomen. Heerlijke 3 weken samen met Maaike gehad! Vond het ontzettend leuk dat ze me op kwam zoeken en we hebben er een onvergetelijke vakantie van gemaakt! Zo blij dat ik dit mooie stuk met haar heb kunnen reizen :)
Nu in me eentje verder, ik mag pas de 14e Thailand in ivm mijn visum. In het begin van de reis had ik het best eng gevonden om in me eentje verder te gaan, maar nu ben ik zo gewend aan alles, het reizen, het backpackers leventje, de mensen, mede-reizigers, transfers regelen, hostel zoeken.. Heb er helemaal zin in! Ik vond het zonde om nog 3 extra dagen op Perhentians te blijven, liever naar nog een nieuwe plek ik Maleisië die ik nog niet gezien heb! Dus zo gezegd zo gedaan, bus geregeld en weer een dagje reizen, op naar Penang! En dan reis ik de 14e hopelijk richting Thailand!

Penang, Georgetown 11-05/14-05

Eind van de middag aangekomen in Georgetown, we zaten maar met z'n drieën in de bus dus we werden allemaal voor het hostel waar we heen wilden afgezet! Wat een luxe. Ik slaap hier in een dorm room in Reggae Hostel Penang, erg leuk, een soort van blokkendoos met allemaal bedden! Het lijkt net een kast met gordijntjes ervoor waar je in slaapt! Ik ingecheckt, komt 5 minuten later Maarten binnen die ik in Vietnam heb leren kennen! Heel toevallig. Die avond hebben we samen gegeten met een Engels en een Amerikaans meisje bij de Red Garden food court, een lokale plaats waar allemaal tentjes om een soort pleintje van tafeltjes staan waar je kan bestellen wat je wilt, van alles wat! Vooral allemaal lokaal eten, erg gezellig, het zit dan ook vol met lokale mensen.
Verder die avond weinig gedaan, gerelaxt in het hostel en lekker op tijd gaan slapen.
De volgende dag had ik om 9 uur de wekker gezet. Bij alle vorige hotels waar 'ontbijt inclusief' was, was het altijd brood met jam. Maar hier kwam ik beneden lopen en kwam er gelijk een gebakken ei naar me toe! Heerlijk! Daarna ben ik zelf op pad gegaan door Georgetown, ik had op een plattegrondje een route uitgestippeld van zo'n 2 a 3 uur, het was heerlijk weer! Ik ben langs de City Hall, de Town Hall, over de Esplanade bij de zee, richting het Fort Cornwall gelopen en daar ben ik naar binnen gegaan. Een klein fortje met veel Japanse toeristen, maar wel leuk om even te zien! Daarna doorgelopen langs het water via de Queen Victoria Memorial Clock Tower richting de kade. Even bij de ferry's gaan kijken, en toen naar de Clan Jetties geweest! Een erg leuk drijvend houten straatje met houten huisjes erop, heel erg Chinese stijl en allemaal kleine winkeltjes in huis, bootjes bij het huis, deze straat hoort ook bij het Unesco werelderfgoed. In dit straatje zag ik ook iets wat ik nog nooit had geproefd: Mango Fried Ice! Jaja, gebakken ijs! Ik dacht, waarom niet, en ik bestelde een bakje. Mango werd eerst helemaal zacht gekookt en daarna in een soort koelpannetje weer tot ijs gemaakt, met vanalles eroverheen. En het was lekker!
Daarna doorgelopen door Chinatown, in de straten zag ik allemaal verschillende muurschilderingen en andere versieringen. Ik ben langs twee chineze tempels gelopen en na twee en half uur was ik weer terug in het hotel. Even lekker gezeten en toen naar de andere bekende wijk in Georgetown gelopen; Little India. Daar bezocht ik Blue Mansion, een oud blauw huis waar meerdere rijke families in hebben gewoond, er worden tegenwoordig veel films opgenomen en rondleidingen gegeven. Ik kwam daar kwart over 1 aan, en om half 2 begon er een tour met een guide. Die heb ik dus maar gelijk meegepakt! Een rondleiding van een uur over alle stijlen in dit huis, chineze invloeden, over de familie die er gewoond heeft enz.
Daarna via de Penang street terug gelopen en terug in het hostel kwam ik twee Nederlandse jongens tegen die ik twee dagen ervoor op The Perhentians ‘s nachts had ontmoet! Met die twee (Hidde en Matthijs) en nog een Duitse jongen heb ik die avond lekker local gegeten, en daarna zijn we een drankje gaan doen overal en nergens in de stad met z’n zessen, nog een Australische jongen en een meisje uit Wales, was erg gezellig!
Maandag heb ik lekker uitgeslapen, bus voor de volgende dag geregeld, met Matthijs en Hidde rondje stad gelopen, gekaart, eigenlijk alleen maar relaxte dingen gedaan. Die avond weer lekker lokaal tussen de Maleisiërs gegeten op straat en daarna m'n bed opgezocht, want ik moet om 04:30 uur bij de receptie staan de volgende ochtend voor m'n bus richting Thailand! Daar ga ik een heerlijk eilandje opzoeken, Koh Phi Phi! Weer een prachtig land afgesloten vol met mooie verhalen! Het eind komt in zicht..... Helaas.... De tijd vliegt voorbij!

Nieuwe foto's in het mapje Maleisië

1. Esther:
    14 mei 2013
    Yeah Koh Phi Phi, daar ben ik ook geweest tijdens één van mijn rugzak reizen door Thailand. x
  2. Esther Frie:
    14 mei 2013
    Leuk verhaal weer en ja wat gaat de tijd toch snel. Geniet er nog maar van. en ben benieuwd naar je verhaal over het leren duiken X
  3. Ton en Truus Verlaan:
    21 mei 2013
    hallo Joyce,

Weer genoten van je mooie reisverhalen.Het is soms wel heel spannend maar ook wel weer relaxed.Je bent nu op Koh Phi Phi
    een mooi eiland. Daar kun je al een beetje gaan afkicken van je vrije leventje want het eind komt nu toch een beetje in zicht.Mooie fotos van het abzeilen en daarna lekker genieten op het strand.(hier in mijdrecht is het op dit moment koud en regenachtig).Geniet er nog even van en natuurlijk een veilige
    thuisreis.groetjes van Ton en Truus