Borneo deel 2

6 mei 2013 - Kuching, Maleisië

Borneo deel 2: 02-05/06-05

Donderdag middag kwamen we zeer enthousiast weer terug uit Bako National Park, tas gedropt, schoenen uit, BAM, mooie dikke vochtbult op m'n enkel... Was gevallen tijdens die laatste trial die ochtend.. Zolang ik m'n schoenen aanhad ging het allemaal prima en heb gewoon verder geklommen. Toen m'n schoenen eenmaal uit waren werd hij toch wel steeds dikker!! Gelukkig hoefden we die dag niet veel meer te doen dan een beetje relaxen, bijkomen, filmpje kijken.. Heerlijke dag :)
Die avond ook nog even een serieuze ceremonie: de Guesthouse vis was overleden! Zielig... Was een vis van ruim 30cm groot, dus nu moeten ze opzoek naar een nieuwe ;)
Mijn slippers waren dus gestolen op Koh Phangan tijdens de full moon party.. Dus ik had gisteren nieuwe gekocht! Ik heb er gister een uur op gelopen om een potje pindakaas te zoeken (uiteindelijk niet eens gevonden, nergens verkrijgbaar.....) en vandaag 200 meter naar de supermarkt, en jawel.... Kapot! Haaaaaartstikke goede slippers! Dus die zijn ook alweer in de prullenbak beland.. Weer opzoek naar nieuwe binnenkort!
Vrijdag zijn we zelf opzoek gegaan naar de Fairy cave! Je kunt het per tour doen maar dan betaal je 105 ringgit.. Na wat rondvragen bleek dat je ook met de bus naar Bau kon voor 4,5 ringgit (in anderhalf uur, is ongeveer 1 euro), en dan een taxi verder nemen naar de caves. In de bus ontmoetten we nog twee Nederlandse meiden, en besloten om de taxi met hun te delen, zo hoefden we allemaal maar 10 ringgit te betalen voor heen en terug samen! En de entree van de Cave was gratis.. Dat was nog eens een groot verschil met de prijzen van de tours!
De Fairy cave was echt prachtig. De grootste Cave die ik tot nu toe heb gezien, en de eerste waar ook echt veel groene planten in groeiden. Zag er best wel sprookjesachtig uit! En heel relaxed was dat we de enige toeristen waren, deze caves zijn namelijk niet zo ontzettend bekend onder te toeristen. Onze taxi bracht ons daarna nog naar de Wind caves, deze waren vooral helemaal in de berg/rots en het was er dan ook pikkedonker. Het zat er vol met honderden vleermuizen! Gelukkig hadden we allemaal een lampje mee, maar deze caves waren lang niet zo mooi als de Fairy Cave.
Deze avond zouden we uitgaan met een Duits meisje uit het hostel, Teresa. Op een gegeven moment kwam de eigenaar van ons guesthouse, Chris, aan met twee van die grote kokers met bier! Gratis voor ons! We hebben die met hem, Teresa, en Andrew (een Canadees) en nog vrienden van Chris opgedronken, en daarna gingen we met z'n allen uit, inclusief Chris en zijn local vrienden! Eentje bobte dus dat was wel heel relaxed! We zijn in totaal naar 3 clubs geweest, de eerste club had echt een ontzettend goede band! Crosspath uit de Filipijnen als het goed is.. Was erg leuk! De andere twee waren meer danceclubs. Rond een uurtje of 6 lagen we weer in bed, Andrew was nog kwijt na het uitgaan, die zijn ze nog gaan zoeken en bleek gewoon ergens op straat te lopen, 'even zijn gaan wandelen'.. Was echt leuk om een keer met locals naar de lokale clubs te gaan!
Zaterdag dan ook lekker uitgeslapen tot 12:30 uur, rustige dag gehad, wasje gedaan, markt gezocht die we uiteindelijk niet konden vinden... 's Avonds vroegen Chris en Teresa of we met hun meegingen naar de Hotsprings. We hadden er al over gehoord, mar het was nog ruim een uur rijden buiten de stad. Maar als Chris ons meeneemt en rijdt, vinden we dat natuurlijk wel een heel goed idee! Het was al donker toen we daar aankwamen. De Hotsprings waren echt heerlijk, natuurlijke warmwaterbronnen midden in de jungle, 42 graden! Wel even wennen na weken een koude douche... Het was erg rustig, daar heerlijk relaxed een paar uurtjes gezeten, net een sauna!Op een gegeven moment begon het vrij hard te regenen, dat was heel apart! Om daar in een warmwaterbron van 42 graden te zitten in de regen.. Genieten! Rond 10 uur reden we weer terug naar Kuching, langs grote pleinen vol met mensen, het leek soms wel op een festival! Er werden allerlei toespraken gehouden omdat de volgende dag verkiezingen waren.. En dit jaar was voor het eerst sinds 20 jaar spannend of de zittende partij zou blijven of niet! We hadden al gehoord dat als de oppositie partij zou winnen, dat het dan een chaos in de grote steden zou worden... Niet te hopen, want volgende dag vliegen we van Kuching terug naar Kuala Lumpur! We kunnen in beide grote steden niet echt chaos gebruiken, omdat we na onze vlucht ook direct weer de bus zouden pakken richting de Cameron Highlands..
Zondag zijn we met Teresa en Andrew naar Sarawak Cultural Village geweest. Verschillende longhouses zijn hier te zien, typische huisjes voor deze omgeving. Eigenlijk viel de village zelf een beetje tegen. Maar in de village was ook het Cultural World Harvest Festival, en was een Miss verkiezing en een iron man wedstrijd! Soort van sterkste man zegmaar. In het theater was een show met verschillende soorten dansen van verschillende culturen, erg leuk! En de sterkste man werd daar bekend gemaakt. Grappig om mee te maken! Maar verder was ik niet erg enthousiast over de Village.
Eind van de dag gegeten en wat gedronken met twee nieuwelingen in ons hostel, Blake uit Australië en Sharon uit Engeland.
Nu zit ik in het vliegtuig, wat gelukkig een keer op tijd vertrok! Iets te vroeg zelfs.. Nu wachtend op mijn broodje hotdog, over een uurtje landen we in KL, de stad waar ik voor de 4e keer kom deze reis. Terwijl ik het niet eens een leuke stad vind.. Gelukkig kunnen we gelijk de bus nemen richting onze volgende bestemming. Hopen dat alles goed en zonder vertraging verloopt...

1. Antoinet:
    6 mei 2013
    Moppie moppie wat een verhalen weer, maar heb je je potje pindakaas nou gevonden en nieuwe slippers ???? XX
  2. Shenna:
    6 mei 2013
    Leuk verhaal zusje! Nog maar paar weekjes dan begint je avontuur weer in Nederland hahaha.
  3. Ton en Truus Verlaan:
    hallo Joyce,

Ik had vandaag heel wat te lezen, want was er even niet aan toegekomen de laatste 2 weken. Ontzettend genoten van je mooie verhalen en prachtige foto,s.Nog maar een paar weken en dan zit het er op.Geniet nog maar van alles want in mijdrecht is het allemaal weer gewoon, en moet je vast afkicken van dit vrije leventje.groetjes van Ton en Truus