Kampot, Siem Reap

7 april 2013 - Phnom Penh, Cambodja

Kampot 01-04/03-04

Na een avond/nachtje samen met Anoe ziek te zijn geweest vertrokken we om 8 uur 's ochtends met de bus in 3 uurtjes naar Kampot. Op zoek naar een Guesthouse, en we belandden uiteindelijk bij Sela Vibol. Zo goedkoop als hier hebben we nog nooit geslapen volgens mij; 14 dollar (10-11 euro) totaal per nacht voor 2 kamers met eigen badkamer, 5 personen! Even lekker douchen en vervolgens dit bergdorpje gaan verkennen. Bij een touroffice zagen we een boottochtje naar mangroves en besloten om dat die middag te gaan doen. Rond 2 uur liepen we naar ons bootje.. In de stromende regen! Het kwam met bakken naar beneden, niet normaal. We hebben nog getwijfeld om het af te zeggen, maar we hadden toch al bikini enzo aan, waren toch al doorweekt, dus toch maar gewoon gegaan. Er zat alleen een niet-waterdicht zeiltje als 'dak' boven ons hoofd, dat werd een nat tochtje.. Op een gegeven moment werd het toch wel droog met een klein zonnetje gelukkig. We dreven richting de zee, om daar de mangroves te zien. Het was niet helemaal wat we ons ervan hadden voorgesteld, maar de vliegende vissen waren wel vet! Ons bootje kwam nog vast te zitten en dus hebben we even geholpen om hem weer vooruit te krijgen. Weer terug in het Guesthouse besloten we om een massage te gaan laten doen voor het eten, dus wij weer op zoek. We liepen langs het water en zagen daar 'Massage by blinds' en ik vond het wel een leuk idee om een keer een massage door en blinde te krijgen! Een uur massage voor 4 dollar ;) er waren precies 5 bedden dus we konden allemaal tegelijk. We moesten allemaal een soort pyjama aan, dat was alweer een lachwekkend gebeuren aangezien ongeveer niemand hem in één keer goed aanhad ;) maar de massage zelf was erg goed! Helemaal doodstil, zoals het hoort. Aan het eind van de massage bleek dat geen van allen eigenlijk precies dezelfde massage had gehad, maar dat is ook wel weer een beetje logisch. Daarna even bijkomen bij het eten en vervolgens lekker op tijd ons bedje in gedoken, de volgende dag zouden we naar de volgende plaats vertrekken...
Dus! Wij de wekker de volgende ochtend, maar Anoe en ik hadden niet zo een zin in een busreis naar een plek waar het ruim 40 graden is.. (Jaja, hier in Kampot zeuren we dat het regent, maar in Siem Reap gaan we waarschijnlijk zeuren dat het te warm is.. Verwend? Welnee..) Dus de plannen werden omgegooid en we blijven nog een nacht in Kampot. Wat gaan we doen dan? Oke naar de top van de bekende Bokor berg op schakelscootertjes! Dat was zo'n 40 kilometer rijden, en de weg erheen was weer prachtig! Op de berg waren een oud kerkje, een oud leegstaand casino, een waterval (zonder water), rijstvelden (zonder rijst), en en veeeel te luxe hotel (zonder gasten!) met mega zwembad, spa, casino, alles erop en eraan. Er liep 10x zoveel personeel als gasten. Nick en Punt hebben nog een gokje gewaagd in het casino en we liepen dan ook met 20 dollar het casino uit :) Bovenop de berg reden we echt letterlijk tussen de wolken, heel vet! Met ook daar weer prachtige uitzichten. Op de terugweg voelde Anoe zich niet lekker dus die hebben we thuis afgegooid en we hebben met z'n 4en nog een poging gedaan om bij het water te komen om zonsondergang te zien. Volgens Google maps was het maar 10 minuutjes rijden.. NOT! Mijn mond viel open van het feit dat die wegen op Google maps staan aangegeven.. Wat een onmogelijke weg door weilanden, modderpoelen, zandbakken... Niet te doen bijna! Het water hebben we dan ook niet gehaald, we besloten vlak voor de zon onder was toch maar weer om te keren richting ons Guesthouse. Die avond heb ik een heerlijke Cambodjaanse curry gegeten bij een klein restaurantje in de straat. Daarna nog even een drankje gedronken in de abc-bar met een live bandje.

De volgende dag begon onze reis naar Siem Reap via Phnom Penh. Eerst een bus van 5 uur naar Phnom Penh, en daar op zoek naar een nachtbus die dezelfde avond nog naar Siem Reap vertrok. Dat hadden we allemaal vrij snel geregeld, om 5 uur de avond waren we in Phnom Penh en om half 12 's nachts ging onze bus naar Siem Reap.

Siem reap 04-04/07-04

Om 6 uur sochtends arriveerden we in Siem Reap en zijn daar gelijk nog lekker een paar uurtjes gaan slapen. Bart, de we hebben leren kennen op Koh Rong, was ook in Siem Reap en die kwam toen we wakker waren naar ons toe, om de dagen in deze stad met zessen door te brengen! Die middag zijn we even opgesplitst om wat dingen te regelen, ik heb een overheerlijk ijsje gegeten bij de Blue Pumpkin, daarna gingen 2 proberen een gitaartje te regelen, 2 gingen een tuktuk regelen voor anderhalve dag Angkor Wat, en Anoe moest nog even naar het politiebureau voor aangifte van haar mobiel. Dat laatste werd ook weer wat.. In Vietnam kon ze van haar camera geen aangifte doen omdat we niet meer in het district waren waar de camera gesloten was. We waren nu ook niet meer op het eiland waar haar iPhone gestolen was, dus Anoe had bedacht dan zeg ik gewoon dat hij hier in Siem Reap gesloten is! Goed idee.... Ze had een naam van een bar opgezocht en begon haar verhaal dat hij daar gestolen was. Maar de politie had al snel door dat haar verhaal niet klopte; bij de bar die Anoe noemde stonden namelijk elke avond politie buiten, en ze hadden niks gehoord die avond daarvoor.. Oeps!! Dus die politie uit z'n dak dat ze aan het liegen was.. En Anoe dus maar eerlijk uitleggen waarom ze dat had gedaan met dat verhaal van Vietnam erbij. De politie begon gelijk dat er op liegen een zware straf staat hier in Cambodja; of 2 jaar de cel in, of 250.000 betalen... Anoe een klein beetje in de stress en nog maar een keer alles uitleggen en dat ze pas 17 is en nog student.. Uiteindelijk moest ze voor de officier van justitie een brief schrijven waarin ze alles uitlegde en de agent 20 dollar cash betalen.. Dan zou hij het wel regelen en was het goed. Hoezo corrupt hier.......!!!
De volgende dag wilden we naar Angkor Wat, maar we hadden gehoord dat je dan de avond ervoor er gratis in mocht om zonsondergang te zien. We hadden twee tuktuks voor die avond en de volgende dag kunnen afdingen van 90 voor 40 dollars in totaal voor 6 personen, dus gingen we eind van de middag richting Angkor Wat! We konden nu alleen maar in de eerst tempel, maar wat was de al groot! Helaas was het vrij bewolkt en was de zonsondergang niet zo goed te zien. We hebben wel deze eerste tempel alvast helemaal bekeken, dat scheelde weer voor de volgende dag!
Die avond heb ik met Anoe, Bart en Punt lekker Indiaas gegeten, daarna wilden we naar de Old Market maar de stroom viel uit.. Dan maar even dor naar de Night Market, daar was nog wel stroom. Anoe en ik hebben 2 kraampjes gezien en toen kwamen de jongens al aanlopen dat ze heel goedkoop een uur massage hadden kunnen regelen, dus ons shop plan ging niet door ;)
Wat een massage... Niet de doorsnee massage zoals je hem zou verwachten! Ik heb me helemaal slap gelachen, tranen liepen over m'n ogen! De mensen die ons masseerde namen ons alleen maar in de zeik n andersom wij hun ook.. Iedereen had de slappe lach! Mijne vond het vooral erg grappig dat ik m'n benen niet geschoren had en dat heeft iedereen meerdere malen moeten horen ;) En Nick en Punt hadden een meisje wat blijkbaar al iets te lang geen goeie beurt had gehad denk ik.. En zo had iedereen wel wat, een massage om niet snel te vergeten ;)
Die avond moesten we vroeg slapen wat om 4 uur stond de wekker om om 5 uur op weg te zijn naar Angkor Wat voor zonsopgang..
Opstaan ging dan ook niet zo makkelijk maar om 5 uur zaten we netjes in onze tuktuks. Om half 6 waren we weer in de eerste tempel om de zonsopkomst te zien, en die was ook wel heel erg mooi! Prachtige blauw roze lucht kwam achter de tempel omhoog, weerspiegeling van de tempel in het water, genieten met een kopje koffie :) daarna reden we verder naar de andere immense tempels die in angkor Wat staan, en ze zijn stuk voor stuk prachtig! Als laatst liepen we door Angkor Thom, waar de film

met Angelina Jolie is opgenomen. In totaal zijn we zo'n 6 uur in de tempels geweest, rond het middaguur waren we weer terug in ons Guesthouse. Sommige mensen gaan wel 4 dagen naar de tempels.. Daar moesten wij dus echt even niet aan denken, zo verschrikkelijk warm was het ook daar! En ik denk dat we vrijwel alle hoogtepunten wel gezien hebben uiteindelijk.
Die middag heb ik met Anoe geshopt op de markt, shirtjes en armbandjes gescoord, weer een geweldig ijsje gehaald bij de Blue Pumpkin, Nick en Mees hebben uiteindelijk een gitaartje weten te scoren (geen van ons allen kan gitaar spelen.... Maar we zijn in de leer, zie filmpje op Facebook!). Terug in het Guesthouse was er nog een Nederlands meisje, Anneke. Daar hebben we met z'n allen mee gegeten, gingen we weerwolven en daarna uit in de Temple Bar. Toen we eenmaal die dag al 24 uur wakker waren gingen we maar weer richting ins bed.. ;)
Volgende dag werden we dan ook niet zo heel vroeg wakker! Middagje rustig aan gedaan, zwaar onderhandeld over de prijs van een vrij groot schilderij wat ik wilde hebben, uiteindelijk gekregen voor 38 dollar in plaats van 85 ;) En een overheerlijke tomatensoep gegeten, wat had ik daar een zin in!!!
Om 7 uur is er elke zaterdag een gratis concert, hadden we gelezen op wat posters. Nick, Mees en Bart wilden eerst eten dus ik ging vast met Punt en Anoe erheen..
Oke, dat concert was echt het meest slechte idee van de hele reis.. Was een of andere avond over gezondheid in Cambodja enzo en dan ging een man daar steeds over vertellen maar tussendoor stukje cello spelen.. Halverwege zijn we met z'n drieën weggevlucht, ik voelde me wel een beetje aso maar we kregen alleen maar slappe lach daarbinnen, we moesten echt weg daar! Daarna hebben we bij hetzelfde tentje als de tomatensoep gegeten, ik zag een salade met blauwe kaas staan en ik was gelijk verkocht, ook daar was ik zo erg aan toe! Ik hou van blauwe kaas ;)
's Avond weer een ronde Wie ben ik gespeeld, paar potjes bussen, en toen ben ik als enige in slaap gevallen. De rest kwam rond 2 uur zeggen dat ze toch nog even een drankje gingen drinken, en toen dacht ik oke.. Dit is de laatste stap avond in Cambodja, die kan ik natuurlijk niet missen.. Dus toch maar uit bed gesprongen en nog even meegeweest!
Vandaag hebben we de bus naar Phnom Penh genomen zodat we morgen alweer een prachtig land achter ons kunnen laten en gaan vliegen naar Singapore!

1. Shenna:
    8 april 2013
    Haha dat filmpje op facebook met die gitaar is echt leukk! Ikhoop dat je een fijne vlucht heb gehad vandaag! Xxx
  2. Madelon:
    9 april 2013
    Hee lieverd, prachtige foto's weer! Je bent over de helft, veel plezier de komende weken met Maaike! Xxx mama
  3. Esther Frie:
    13 april 2013
    Mooie foto's vooral van de zonsopgang.