Phnom Penh, Sikanouk Ville, Koh Rong

31 maart 2013 - Sihanoukville, Cambodja

20-03/01-04

Phnom Penh 20-03/23-03

Allereerst nog een fantastisch gedicht made by Mees over Vietnam! Waarschijnlijk alleen de mensen die er echt geweest zijn snappen precies waar dit allemaal over gaat.

Vietnam;
Midden in de drukte gepenetreerd.
Gesandwiched, gedesorienteerd.
Rechts links scooters. Pas op, levend gefilleerd.
Brommer hier, mondkapje daar.
Zuurstof, je blijft er snakken naar.
Hanoi, halongbay, hue, nahtrang, dalat, ho chi mihn.
Pleuris zooi, alles mee. Behang, een bad of een compleet gezin.
Minimaal gemiddeld percentage ongelukken in dit werelddeel.
Cijfers. Ik tracht te raden maar ik acht niet zo veel.
Thumbs op de claxon.
Toeteren wederom.
Voet op de kickstart.
Hand op het gas, heel hard.
Invoegen, gokken, welke kant kiestie?
Hobbelwegen overbruggen met tunnelvisie.
Lieve Vietnamezen kamikaze stuntpiloten,
Ik heb intens van jullie genoten.

Nu mijn eerste reisverslag vanuit Cambodja! Woensdag middag kwamen we rond 3 uur aan in de hoofdstad van Cambodja; Phnom Penh. Het is ons gelukt om met z'n vijven en 5 backpacks en 5 handbagages in 1 TukTuk te stappen richting ons Guesthouse (Golden House, straat 172)! Beetje passen en meten, ideaal is anders, maar wij als 'skeere backpackers' (zoals de jongens het zouden zeggen) doen er natuurlijk alles aan om geld te besparen. Zondag zijn we met een TukTuk  naar het Genocide museum geweest, een voormalige gevangenis waar duizenden onschuldige burgers werden vastgehouden, gemarteld en vermoord. Één man had dit overleefd, we liepen het museum uit en toen zag Mees plotseling die man zitten! Mees schrok er helemaal van, wilde een praatje maken maar kwam niet helemaal ut z'n woorden, zo bizar!
Hierna reden we door naar de killing fields, iets buiten de stad. Onderweg nog een leuke fiets met 100 trossen bananen eraan gezien, alles kan in dit land! Met een audio guide liepen we langs alle plekken en luisteren ademloos naar alle verhalen. Verhalen van slachtoffers, verhalen van nabestaanden, verhalen over alle bizarre dingen die daar gebeurd zijn. Onvoorstelbaar, onbeschrijflijk, onbegrijpelijk en ongelooflijk wat daar allemaal gebeurd is, zoveel onschuldige moorden op zo'n kleine plek in relatief zo'n korte tijd.. Wat een zieke mensen bestonden er. En dan te bedenken dat het nog maar zo kort geleden is, slechts 30 jaar.. Helemaal stil en ontdaan kwamen we een voor een aan bij het eind.. Geen woorden meer. We hadden niet eens zin om nog met de TukTuk ergens heen te gaan, en we besloten dat we terug naar ons guesthouse gingen om er even van bij te komen.
Eind van de middag hebben we de boulevard opgezocht en lekker langsgelopen en heerlijke pasta en pizza gegeten daarna. Op de terugweg zagen we langs de weg een grote 'dokter fish' voetenbank staan, we liepen erheen en mochten allemaal even kort gratis proberen. Ik kan je vertellen, dat leverde weer de nodige slappe lach bijna-plas-in-m'n-broek momenten op! De jongens konden er namelijk helemaal niet tegen, die sprongen steeds bijna een meter de lucht in als er ook maar een visje aan kwam zwemmen :) Nog even een drankje in de Engelse Howies bar en toen op tijd ons bedje in.
De volgende dag durfden we weer een poging te doen om naar een waterpark te gaan, in de hoop dat het nu wel lukte en open was. Gelukkig was die open, het stelde niet zoveel voor, paar grote en kleine glijbanen, maar met bijna 40 graden buiten waren wij meer dan tevreden. Er waren veel lokale kindjes aan het zwemmen en daar hebben we dan natuurlijk ook even mee gespeeld, was erg leuk. De hele middag vermaakten we ons daar, en eenmaal terug in het hotel zijn we allemaal keihard op bed in slaap gevallen en werden 's avonds rond 21:00 pas weer wakker.. Mooie tijd om te eten en daarna nog even te dansen in een club; The heart of darkness. Niet te laat maken, want de volgende ochtend vertrok onze bus naar de volgende plaats.

Sihanouk ville 23-03/ 27-03

Na een niet zo ideale busrit kwamen we rond het avondeten aan in Sihanouk Ville. We belandden in TBG Guesthouse, dropten onze tassen en zijn meteen naar de zee gerend om een duik te nemen en even 'af te koelen'. Afkoelen was echter niet mogelijk aangezien de temperatuur van het zeewater ook rond de 33 graden ligt.. Maar verder mogen we niet klagen ;) In de avond naar de Golden Lion geweest, dat is een klein straatje met 10 barretjes, maar het was er een beetje leeg.. Potje poolen, kopspijkers in een boomstam slaan en het langste potje hartenjagen ooit (bijna twee en half uur) liepen we nog door naar een ander barretje, Utopia, en daarna nog even langs het strand geweest.
De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen en hebben we bijna de hele dag op het strand doorgebracht, gezond in de branding, uren dobberen in het water, met zijn vijven op de banaan achter een boot geweest (ja, ook allemaal gevallen), nog gevolleybald met een Rus en een Zweed, blauwe plekken opgelopen... Heerlijke middag was het! Punt en Mees hebben nog fanatiek hardgelopen, waarbij ik een weddenschap met punt verloren heb :( cocktail voor Punt.. Maar gelukkig sta ik nog met 3-1 voor.. Even opfrissen, eten in ons hostel en nadat we gister het langste potje hartenjagen ooit gespeeld hadden, kregen we nu het langste potje pesten! Ruim 45 minuten waarbij de spanningen hoog opliepen ;) zeer vermakelijk!
Maandag gingen we met 3 scooters op zoek naar een nationaal park. Dit werd weer een hele mysterieuze dag... Het begon al heerlijk, de route die aangegeven werd bestond op sommige punten helemaal niet en waren niet met de scooter te berijden.. Dus opzoek naar een alternatieve route en dat lukt aardig. Maar.... je raadt het al, op ongeveer 1/3e van de tocht stopte de scooter van Punt en mij.. Alweer onze scooter! Hij was niet leeg qua benzine ofzo maar deed gewoon niet meer. Dus Nick en Mees gingen terug naar de vent die ze verhuurde, en ik bleef met Anoe en punt daar wachten in de 41 graden zonder schaduw.. We hielden het echt niet uit in de hitte, hebben de scooter op slot gezet langs de snelweg en toen zijn we liftend naar dorpje vlakbij gegaan! De inwoners van dat dorpje hadden volgens mij nog nooit blanke mensen gezien, wat werden we aangestaard! Er was geen enkele toerist of blanke te bekennen.. We hebben watermeloen gekocht op een marktje en hebben gekaart bij mensen aan tafel. Na een klein uurtje besloten we om weer terug te liften om te kijken of de scooter er nog stond en of die andere twee al terug waren. Scooter stond er nog. Jongens waren er nog niet. Dus nog eventjes in de helse hitte gewacht voor de jongens en waren met de verhuurder. Eenmaal gearriveerd, pakte de verhuurder onze scooter, en je raadt het alweer, hij doet het gewoon weer.... Schiet ons maar lek! Kon ook weer niet anders natuurlijk.. Dus weer verder! We reden een stukje langs de kust en zagen daar heerlijke hangmatten hangen, daar maakten we even een pitstop en bordje rijst gegeten, en toen door volgens onze route. Aangekomen in het nationaal park, had ik het idee dat het niet echt de officiële ingang was. We moesten met de scooter over allerlei zandweggetjes wat bijna niet te doen was, geen enkele andere persoon gezien, aantal keer bijna onderuit door het zand of de berg op.. Door bosjes en kuilen, best wel beetje spannend ;) op gegeven moment hebben we de scooter neergezet en besloten we verder te lopen. Veel verder dan 200 meter zijn we niet gekomen. We hadden gelezen dat er tijgers en slangen waren, en Anoe en ik hoorden steeds overal geluiden vandaan komen dus wij durfden niet meer verder haha! We liepen terug naar een stukje strand, even over de rotsen gelopen, gezwommen, en rond 5 uur stapten we weer op de scooters. Maaaaaar uiteraard... Benzine van Mees en Anoe helemaal leeg.. Dus Nick is op pad gegaan om benzine voor ons allemaal te zoeken, want zoveel had te rest ook niet meer. Gelukkig duurde dat maar een half uurtje, wij hebben ons nog wel even vermaakt op het strand, en daarna konden we dan eindelijk weer de weg terug zoeken. Op de terugweg genoten we van een prachtige rode zonsondergang! Die avond was een rustige avond, niet te laat gemaakt, maar wel allemaal een ballon lachgas genomen haha!
Die dag erna hebben we ook lekker gerelaxed op het strand, boot naar een eiland voor de volgende dag geboekt, lekker gegeten, klein beetje geshopt, en in de avond lekker barbecue vlees op.

Koh Rong 27-03/20-03

De volgende ochtend hebben we om 8 uur de boot genomen naar een heel vervelend relaxt bounty eilandje, Koh Rong. Vanaf de boot zagen we al van veraf de bijna lichtgevende hagelwitte stranden van dit mooie eiland. We sliepen in Bamboe Guesthouse, in twee houten kamertjes zonder fan of airco, open ramen en rieten dak, in de 40 graden... Hartstikke benauwd. De eerste dag op ons eiland hebben we vooral een beetje bijgeslapen in de hangmatten, Punt en Anoe hebben een verkenningsrondje gelopen, verder een beetje gerelaxt in de zee.
We kwamen er ook achter dat op dit eiland geen pinautomaat was.. Daar hadden we even niet zo goed over nagedacht! Even al het geld tellen wat iedereen bij zich had, even rekenen hoelang we kunnen blijven daarvan, hoe zuinig we moeten doen (paar dagen op rantsoen.... Zelf eten vangen enz.. Komt wel goed!)
De volgende dag gingen we naar een andere bungalow, CoCo, en dus moesten we voor 9 uur uitchecken en inchecken bij de volgende. Deze bungalows waren erg mooi qua ligging, klein stukje de berg op en prachtig uitzicht over de zee en 's nachts op de volle maan. We kwamen die dag nog een Nederlander (Bart) tegen die we eerder hadden gezien, met een Engelse (Kate).  Met hun hebben we die middag zitten kaarten/klootzakken op het strand en lekker gezwommen. Eind van de middag dachten de jongens wel even stoer te zijn en 'even' naar het kleine eilandje wat voor de kust lag te gaan zwemmen. Maar zoals Anoe en ik al voorspeld hadden was dit niet te doen, en kwamen de jongens na ongeveer een half uurtje weer het strand opdruipen met bijna kramp.. Ze waren tot net over de helft gekomen.. ;)
Aan de andere kant van het eiland kon je elke avond rond 6 uur genieten van een prachtige zonsondergang, maar dan moest je wel eerst een pittige wandeling van een klein uurtje door de jungle maken voor je daar was. Dus wij gingen dat pad door de jungle proberen te vinden.. Want ja dat kunnen wij natuurlijk wel zonder verdere informatie over hoe of wat.. NOT! We zagen een pad en begonnen met onze tocht.. Best wel pittig, helemaal doorweekt van het zweet liepen we door de jungle.. Maar de andere kant van het eiland hebben we nooit bereikt, want uiteraard hadden wij het verkeerde pad genomen.. Het was al bijna donker inmiddels dus besloten we maar weer om terug te lopen, want door een donkere jungle vonden we niet zo'n veilig idee. Er liepen tenslotte ook 3 eiland buffels ergens rond..
Weer bij onze bungalow allemaal snel even opgefrist en daarna hebben we gebarbecued, waarbij ook nog op een of andere manier een levende kip op m'n rug belandde tijdens het kaarten!
Het was een leuke avond met best veel mensen, totdat Anoe d'r iPhone gestolen was van de bar.. Op ons eiland in onze bungalow hadden we alleen stroom tussen 6 en 12 in de avond met maar 1 stopcontact.. Dus alle mobielen, camera's, iPad enz opladen was niet mogelijk, dus mocht iedereen ook gebruik maken van de stopcontacten bij de bar. Daar had Anoe d'r iPhone neergelegd, maar na 2 uur was deze weg! Nog veel mensen gevraagd en gezocht via mijn iPhone en internet maar alles was al buiten gebruik gezet.. Balen!!! Echt kut..
De volgende dag hebben we ook vooral weer gerelaxt, want ja veel geld op het eiland om andere dingen te doen hadden we niet mee.. Er kwam een lokaal meisje van een jaar of 7 met ons mee kaarten en zwemmen, super lief! Ze kon zelf niet echt zwemmen dus kwam ze steeds naar Punt en mij, bij de rest wilde ze niet! Waarschijnlijk omdat wij het dicht in de buurt kwamen van haar huidskleur hihi lekker bruin/zwart! Ze ging ons zelf papa en mama noemen en bloemetjes voor ons plukken, aaaahh :)
Eind van de middag: sunset poging 2... En jawel! Dit keer wel op het goede pad! Er waren op het pad slippers gespijkerd om de juiste route aan te geven.. Die waren we de dag ervoor niet tegen gekomen.. Na een flinke klim en nog pittigere daling vanaf de berg naar het strand hebben we heerlijk genoten van de mooie zonsondergang en gezwommen in de zee, mooie foto's zijn er weer gemaakt! Met een bootje (die normaal 5 dollar per persoon is, maar wij voor 10 dollar met z'n vijven wisten te regelen) gingen we weer terug naar de andere kant van het eiland.
We hadden gehoord dat je ergens in de buurt van dit eiland in de nacht kon zwemmen met plankton om je heen, en als je dat aanraakt dat het fel lichtgroen licht geeft. Even rondvragen en rond middernacht gingen Anoe, Punt en ik dan nog even zwemmen in de zee om die op te zoeken! De zee was nog steeds lekker warm, na even zoeken en kijken wat nou precies de plankton was, zagen we kleine lichtgroene stipje rond onze armen zweven! Erg mooi gezicht, zwemmend zag je de lichtjes voor je uit tussen je armen zweven. Het enige nadeel was dat het volle maan was, en daardoor het effect minder goed te zien was dan normaal. Maar wel een leuke ervaring!
Volgende dag om 10 uur met de boot weer terug naar het vaste land, Sihanouk Ville. Op de boot nog lekker in de zon gelegen en bijgekleurd;)

Sihanouk Ville 30-03/01-04

Eenmaal in Sihanouk Ville hebben we maar eens bedacht wat we allemaal de komende tijd willen gaan doen. We wilden eigenlijk rond de 10e met z'n vijven naar Maleisië gaan vliegen, maar de goedkope tickets vlogen allemaal via Singapore. Dus, waarom dan niet gewoon Singapore ook even meenemen? We vliegen nu de 8e met z'n allen naar Singapore voor een dag of 2, en dan over land verder naar Maleisië. Tickets zijn geregeld, even afgekoeld in de zee, in de avond op onze kamer lekker wat gedronken en we hebben levend Wie ben ik gespeeld! Dit zorgde weer voor hilarische momenten, met persoonlijkheden zoals Anky van Grunsven, God, Pickachu, Steve Jobs en Mysterion..
De volgende ochtend tijdens het ontbijt zagen we een straat verderop 5 geusthouses/touroffices in brand staan! Anoe en Mees als ramptoeristen natuurlijk even kijken, Nick ging nog proberen om voor een paar dagen een baantje te regelen op het strand maar dat gaat hem niet worden. Daarna even rondje lopen met z'n allen, en een van ons kwam op het geniale idee om te proberen of we een TukTuk konden huren van zo'n local hier! Hoe vet zou dat zijn! Natuurlijk eerst als grapje, maar natuurlijk wel even proberen.... En gelukt! Voor 20 dollar mochten we 3 uur de TukTuk van een Cambodjaan lenen, wat was dat ook weer lachwekkend! Een stuk moeilijker te berijden als we dachten! Alle Cambodjanen keken ons verbaasd aan dat er al,een maar blanken in een TukTuk zaten en ook zelf achter het stuur, heerlijk! Ook nog geprobeerd om mensen gratis in de TukTuk mee te nemen maar dat lukte helaas niet zo goed..
Nu laatste avondje in Sihanouk Ville en morgen naar een nieuwe plaats :)

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Roos:
    31 maart 2013
    Hee Joyce!!
    Dat gedicht is echt geweldig! Echt precies zoals het is! Zou ook wel weer terug willen :)
    Nu gaan jullie zeker nog naar Siem Reap? Want Ankor Watt moet je zeker niet missen!
    Heel veel plezier nog!!
    Xx Roos
  2. Jolanda:
    1 april 2013
    Hey Joyce!
    Wat heerlijk om te lezen dat je je zo vermaakt!
    Geniet maar van het warme weer. Hier is het nog zooo koud... Brrr... Ik kan maar niet wennen na 7 maanden warm weer.
    Veel plezier in cambodja. En singapore lees ik ook :) Gaaf hoor.
    Ik ga deze week mijn tickets naar Sri Lanka boeken :)

Geniet er nog maar van!
    Liefs Jolanda
  3. Shenna:
    4 april 2013
    Haha geniaal dat gedicht :)
    Heb weer genoten van dit verhaal!
    Ik mis je! Xx
  4. Ivo:
    4 april 2013
    Sounds good meis! :) enjoy xxx
  5. Ton en Truus Verlaan:
    6 april 2013
    Weer genoten van de verhalen. Het is nog steeds volop genieten daar en vol avontuur.Goede vlucht naar Singapore en doorreis naar Maleisie.Veel plezier.