Nha Trang, Dalat, Mui Ne

18 maart 2013 - Ho Chi Minh City, Vietnam

Nha Trang 09-03/11-03

Om 06:30 uur 's ochtend kwamen we aan op onze nieuwe bestemming. We hadden allemaal in de bus heel beroerd geslapen door alle slingerwegen, ik was steeds bang dat ik uit m'n smalle bedje viel.. We hebben snel een hotelletje opgezocht en ik ben met twee anderen gelijk naar het strand gegaan om daar een eerste duikje te nemen en verder te slapen. Om 07:30 lagen we al op het strand! We hebben er gelegen tot iets na 10 uur en toen voelde ik al dat de zon aardig brandde, dus hebben we even een pooltafeltje opgezocht, een broodje gegeten en terug gegaan naar het hotel. Rond de middag uren wilde ik liever even niet de zon in dus hebben we lekker een rondje stad gelopen, en kijken of we misschien weer een scootertje konden huren. Ja alweer een scootertje ;) is zo relaxed, zelf op je scootertje alle omgevingen verkennen! Deze stad is echt een badplaats, zou zo een badplaats in Spanje kunnen zijn. Niet echt Vietnamees, maar toch wel even lekker tussendoor!

's Avonds lekker rijst gegeten en in de avond vonden we ook hier wonder boven wonder een Why Not bar! Helaas hier niet met gratis drankjes, maar was wel een heel gezellige kroeg met dansvloer, veel backpackers en leuke sfeer. Het werd weer een gezellige en late avond!

De volgende ochtend hebben eerst lekker uitgeslapen en hebben we voor 4 dagen een scooter gehuurd (ook om er voor twee nachten mee naar Dalat te gaan). Eind van de ochtend zijn we lekker langs de mooie kust zo'n 25 kilometer naar het noorden gereden en hebben daar de Ba Ho watervallen opgezocht. Deze prachtige watervallen liggen middenin de natuur met rotsen, we moesten dan ook nog een flink stuk klimmen over steile rotsen en stenen voor we de waterval bereikten. Deze waterval bestaat uit 3 delen. Het onderste deel was het mooiste en hoogste deel, je kon daar ook van rotsen van verschillende hoogtes afspringen ( 1, 6 en 10 meter dacht ik.. Weet niet helemaal zeker). Daar zijn uiteraard weer mooie foto's van gemaakt! Op een gegeven moment zagen Punt en ik rode pijlen die nog verder omhoog gingen en besloten om die nog even te volgen. We eindigden bij waterval 3 waar verder niemand was, en daar moesten we even goed kijken of de pijlen nog verder gingen. Uiteindelijk zag ik in de bosjes een pijl omhoog staan, en dus gingen we via de bosjes de rotswand op en via de rotswand nog een stuk omhoog en beneden moesten klimmen en klauteren en uiteindelijk kwamen we weer uitbij waterval nummer 1. Een mooi rondje om te lopen, en duidelijk te zien dat dat rondje niet elke dag gelopen werd door alle spinnenwebben enz..!!

We hadden per ongeluk nog een fles water in het water laten vallen maar Mees wist deze tegen te houden in het water met z'n voet, maar er stond een sterke stroming. Ik ging naast hem zitten zodat hij hem met z'n voet op kon gooien en ik hem kon vangen.. Dat ging opzich prima, behalve dat ik daardoor de waterval in gleed en een stukje naar beneden weer boven water kwam... Met de fles in m'n hand!

Na een paar uurtjes heerlijk gerelaxed te hebben bij deze waterval zochten we onze scooters weer op en reden we weer naar ons hotel. We gingen een broodje eten en kwamen erachter dat Anoe d'r camera kwijt is, verloren of gestolen weten we niet helemaal zeker. Eenmaal in het hotel was er ook nog geld van de jongens uit hun hotel kamer gesloten! En van een andere Nederlander die twee dagen met ons mee was, was die dag ervoor al z'n iPod gestolen... Dus wij vertrouwen inmiddels geen enkele Vietnamees meer, maar dat hadden we ook al eerder van anderen gehoord dat Vietnamezen minder aardig zijn over het algemeen dan Thaise mensen of mensen uit Laos.

Die avond hebben we heerlijk luxe gegeten bij een echt Indiaas restaurant. Ik had lekker echte chicken tiki masala besteld met naambrood.... Genieten!

Die avond hebben we eerst weer gezellig gekaart en daarna besloten we rond een uurtje of 11 naar het strand te gaan. Tot midden in de nacht hebben we muziek geluisterd en gerelaxed aan de zee, heerlijk!

De volgende dag stonden we redelijk op tijd op, voor een lange tocht door de bergen naar Dalat!

Dalat 11-03/13-03

Wat een prachtig mooie tocht was dat, de weg naar Dalat! Door de bergen met fantastische uitzichten, heerlijk warm zonnetje, diepe dalen... Onbeschrijflijk! De eerste stop was bij een riviertje waar we in eerste instantie geen mensen zagen, en Meurs en Mees besloten om even een duik te nemen. Op dat moment werden Anoe, Punt en ik geroepen door ongeveer 6 locals (geen idee waar die ineens vandaan kwamen), en we mochten met z'n drieën met hun watermeloen mee-eten, super lief! En hij smaakte zo lekker..  Na een tocht van 5 uur kwamen we rond het avond eten aan in Dalat.

Rondje door het centrum gelopen, door de bekende markt, en lekker pasta gegeten met z'n allen. Daarna nog op een terrasje wat gedronken, heeeeerlijke ijskoffie met echt chocolade-ijs erin.. Zoiets lekkers heb ik in tijden niet gehad! We besloten toch om een goede nacht te gaan maken en voor 00:00 uur lagen we dan ook allemaal in bed.

Volgende ochtend zoals gewoonlijk lekker ontbijtje gehaald, baguetje met ei, en op de scooter opweg naar Crazy House. Een soort huis met allerlei rare vormen en gangen en kamers waar je overal in en op kon lopen, heel grappig en ook groot!

Daarna door naar de Elephant Waterfalls, zo'n 30 kilometer verderop. Deze waterval is een stuk breder en hoger dan alle watervallen die ik tot nu toe gezien heb, en ligt dan ook weer tussen allemaal rotsen middenin de natuur. Stukje klimmen en we hadden weer een prachtig uitzicht voor deze middag! Er waren ook twee lokale jongens die hier blijkbaar vaker kwamen, want ze wisten alle routes over de rotsen ontzettend goed, en ze hielpen ons dan ook om zo hoog mogelijk bij de waterval te kunnen komen. Ze konden ons ook precies vertellen waar er wel en geen rots in het water lag en waar we dus wel en niet konden springen. Er hingen ook lianen en ik heb met de Vietnamese jongens nog even wat salto's gemaakt :)

's Avonds hebben we weer gegeten met een andere Nederlander, Miguel, die we af en toe tegenkomen. Ook deze avond lagen we erg vroeg op bed.

De volgende dag moesten we weer terug naar Nha Trang, en we begonnen onze tocht al om 9 uur 's ochtend om alle grootste hitte een beetje voor te zijn. Alweer de mooie route door de bergen, wat een straf... De terugweg ging voornamelijk naar beneden en we reden het dan ook een stuk sneller dan de heenweg; 3 uurtjes ipv 5 uur, met nog een pitstop voor onze lunch op de berg in het zand.

Nha Trang 13-03/14-03

Daarna lekker op het strand gelegen en de bus geregeld voor de volgende dag. Anoe is nog een aantal keer naar het politiebureau geweest om alles voor de gestolen spullen te regelen. Dat ging allemaal niet gemakkelijk, van het kastje naar de muur gestuurd, maar het is uiteindelijk gelukt.

Dit was onze laatste avond in een badplaats voorlopig en dus hebben we nog even een feestje gevierd in de Oasis bar en Why Not bar met onze engelse vrienden Rufus, Archie en Maarten, die voor een paar dagen in de Oasis bar werken. De Oasis bar was ontzettend gezellig, en daarna gingen we nog even naar de Why Not bar. Ik heb werkelijk geen idee wat er gebeurde, maar Aoe en ik waren gewoon een drankje aan het bestellen en zien ineens dat Nick naar buiten wordt gesleept door security.. Dus ik liep even naar Mees om te zeggen dat Nick eruit gezet was en wij er even achteraan gingen. Anoe en ik liepen naar buiten, staan Punt en Nick daar allebei met pepperspray in hun ogen! Ze konden niks meer.. Ik heb Punt opgevangen en Aoe heeft Nick opgevangen. En met water en ijsblokjes hun ogen gespoeld en uiteindelijk naar ons hotel gebracht. Maar alle omstanders en backpackers gingen ons vet helpen en dingen voor ons halen en ook die bar uitschelden enzo, en iedereen riep dat Nick niks had gedaan.

Wat bleek uiteindelijk.. Nick had even met een stoel op z'n hoofd gedanst.. Maja, dat is een grapje van de harderwijkers, dat doet ze wel vaker in de kroeg of in hotels haha.. Maar het werd hier blijkbaar niet gewaardeerd.. Maar zonvloed dat echt elke niet-Vietnamees ons kwam helpen!

Maar echt pepperspray.. What the fuck.. Ben blij dat we snel naar de volgende plaats gaan. Ik vond Nha Trang echt super mooi en heerlijk, maar de mensen zijn echt verschrikkelijk, wordt zoveel gestolen enzo, en nu dit weer..

De volgende dag hebben we de hele dag lekker aan het strand gelegen, nog even genieten van de zee die we waarschijnlijk voorlopig weer even niet gaan zien. In de avond namen we de bus naar Mui Né.

Mui Né 15-03

Om 2 uur 's nachts kwamen we aan in Mui Né, en gelukkig hadden we nog snel een Guesthouse gevonden waar we verder konden slapen, Pin Pon. De volgende ochtend was ik weer lekker bezig.. Ik wilde iets uit m'n toilettas pakken maar greep daarbij met m'n ringvinger midden in m'n scheermesje, waardoor ik drie plakjes eraf haalde. Het bloedde best wel erg dus ik was even naar de keuken van het hotel gerend, waar gelijk 4 Vietnamezen naar me toe kwamen om me te helpen. Elastiekje om m'n vinger om het bloeden te stoppen, een doorzichtig Vietnamees ontsmettingsmiddeltje waarvan ik echt door de grond zakte, en wat pleisters.. Top, heb ik weer. Vervolgens zijn we eerst even af wezen koelen in de zee, en om 2 uur hadden we een tour geregeld in een Jeep langs de mooie plekken van Mui Né.

We stopen eerst bij Fairy Stream, een ondiep watertje waar we stroomopwaarts tussen de koeien doorheen liepen, langs zandbergen en langs de Red Canyon, een prachtig stukje natuur. Hierna stopten we even bij een vissersdorpje, waar we snel wat foto's maakten zodat we snel weer verder konden en meer tijd hadden bij onze volgende stop: de Witte Zandduinen. Wat een prachtig stukje woestijn, wie had nou gedacht dat ze dat hier in Vietnam zouden hebben.. Samen met Nick huurde ik een quat voor 20 minuutjes, wat toch iets moeilijker sturen bleek als verwacht.. Vervolgens nog met z'n allen een uur door het mooie zandlandschap gelopen, mooie foto's gemaakt, spring wedstrijdjes gehouden.

Na dit heerlijke uurtje reden we door naar de gele zandduinen, deze waren echter wel iets minder mooi, maar er stonden allemaal lokale jongetjes om hun zandboard te verhuren, en dus huurden we met z'n vijven twee zandboards. Nou.. Wat een succes, we gleden echt absoluut niet naar beneden, op geen enkele manier. Zelf niet toen Mees en ik samen op eentje ervanaf gingen, na 3 meter kantelde ik naar voren gevolgd door een flinke zandhap en zelfs een bh vol met zand.. Heerlijk op m'n buik beneden aan de berg!

Iedereen zat echt overal vol met zand, niet te beschrijven, en daarna reden we dan ook terug naar het hotel zodat we even konden opfrissen, bord rijst eten, en vervolgens wachten tot half 2 's nachts tot onze bus weer verder reed naar de volgende plaats. We gingen een cafeetje in waar we met twee andere Nederlanders hebben gezeten, nog even op het strand gelegen, drankje gedaan en nog broodje dönner kebab gegeten, en om 01:30 uur was onze sleepersbus er richting Saigon, Ho Chi Minh City!

1. Claudia:
    Lieve Joyce,

Wat een verhalen weer...
    Helaas zijn er overal ter wereld mensen die niet het beste met iedereen voor hebben :S. Balen dat er zoveel gestolen is.
    Maar wat maak je een prachtige dingen mee...echt een reis om nooit te vergeten! De delen waarin je het relaxen aan het strand en het lekkere weer beschrijft zijn vrij jaloersmakend...in Nederland snappen ze nog niet dat het LENTE is en zitten we gewoon nog in de bittere kou!
    Geniet er nog maar lekker van daar...voor je het weet is het voorbij!
    xxx Clau
  2. Madelon:
    Hee lieverd,

Wat een verhaal weer! Jullie maken van alles mee zo te horen!
    Misschien voorlopig maar even goed op de spullen letten, de mensen zijn dus wel aardig maar niet allemaal eerlijk...
    Het weer daar is inderdaad om jaloers op te worden, hier is het nog steeds herfst...
    Veel plezier weer de komende tijd! Xxx mama
  3. Antoinet:
    18 maart 2013
    Allemachtig dit was toch wel ff heftig deze trip. Veel gestolen en met geweld een bar uitgezet, hier kom je toch niet meer terug hoop ik. Maar verderop heeft de reis het weer goed gemaakt lees ik. Leuk dat jullie ook steeds andere backpackers tegen komen. Nou mop let op jezelf en je spullen en geniet er verder van. Xx
  4. Carla koot-smith:
    18 maart 2013
    Doe je wel voorzichtig ,we willen je wel heel terug hoor.
  5. Shenna:
    18 maart 2013
    Nouuu je maakt me zo jaloers zus:( ik wou dat ik dat ook samen emt je kon doen hihi. Geniet ervan en ik wacht op de doos met cadeautjes hier thuis ! Dikke kuss!
  6. Esther Frie:
    19 maart 2013
    Wat een verhaal en wat een belevenissen probeer de slechte dingen te vergeten en denk lekker aan je heerlijk ijskoffie met chocolade ijs dat is beter X
  7. Ton en Truus Verlaan:
    20 maart 2013
    Hallo Joyce,

Weer genoten van de prachtige verhalen en de foto,s
    Je maakt ook wel spannende dingen mee en moet wel op je hoede zijn.Heerlijk relaxen op het strand en genieten van het mooie weer, Zo te zien zijn jullie een leuke groep. Veel plezier
    en we wachten weer op het volgende verhaal.

Groetjes de buurtjes Ton en Truus