Hué en Hoi An

11 maart 2013 - Hue, Vietnam

Hué 03-03/05-03

In Hué ben ik twee nachten geweest. Deze dagen hebben we niks anders dan regen gehad.. Dus zoveel zin om de hele dag buiten te zijn hadden we niet. We zijn wel naar het complex van Hué monumenten geweest. Eerlijk gezegd vond ik dit niet zo'n succes en viel het erg tegen. Vooral ingestorte bakstenen muurtjes, vervallen kleine ruimtes, veel van wat er vroeger stond was er in ieder geval niet meer te zien. We hebben lopend nog een rondje stad gedaan langs wat tanks en kanonnen, maar 's avonds zijn we steeds lekker in het hotel gebleven met z'n allen en gekaart en zelf lekkere dingen gekocht in de supermarkt waaronder een paar heerlijke repen chocola!! Dat maakte het slechte weer van die dag helemaal goed :)
Met Anoe heb ik ook nog Wie is de Mol, de op-een-na-laatste uitzending gekeken.. Helaas, mijn mol vanaf aflevering 1 bleek de verliezer te zijn :(
Na 2 dagen regen besloten we om een bus te regelen richting het zuiden, waar hopelijk meer zon zou zijn of in ieder geval droog weer. Het was niet zo'n lange rit, ongeveer 4 uurtjes waar we ook nog een tussenstop van een half uurtje bij het strand maakte. Achterin de bus was nog precies een rij van 5 ligbedden naast elkaar vrij, die hadden we natuurlijk snel opgeëist zodat we zelfs in de bus konden kaarten met z'n allen en een mooie Holland tekening konden maken...

Hoi An 05-03/08-03

Eenmaal in Hoi An was het niet zo zonnig maar gelukkig wel droog en daar waren we al erg blij mee! We liepen een tijdje rond om een hostel te zoeken en een inwoner van Hoi An hielp ons daarbij. Wat mij gelijk opviel is dat Hoi An echt een heel gezellige stad is!! Er loopt een rivier door het midden aan de stad, veel restaurantjes aan het water waar je boven en beneden kunt eten met een mooi uitzicht op de twee bruggen die 's avonds erg mooi verlicht zijn, drijvende bakjes met kaarsen die elke avond de rivier opgelaten worden. het is een heel toeristische plaats waar we dan ook erg veel backpackers tegen zijn gekomen. Maar de sfeer van de lokale bevolking blijft toch wel duidelijk te merken, vooral aan de grote markt die midden door Hoi An loopt. Kortom er hangt echt een heel gezellige sfeer in deze leuke stad!
In de avond hebben we dus inderdaad aan het water met het mooie uitzicht gegeten en deden we alsof Anoe jarig was, wat zorgde voor een eerste gratis rondje drankjes bij het eten! Als echte Nederlander heb ik daar lekker pizza gegeten.
Aan het water kregen we overal flyers voor verschillende kroegjes. We zijn uiteindelijk gratis met z'n vijven (met bestuurders dus 7!!!) op 2 scooters gratis naar de Why Not bar gebracht, een toeristisch kroegje waar veel backpackers komen. We hebben daar dus ook veel mensen ontmoet uit allerlei verschillende werelddelen, was erg leuk! Ook mensen die we steeds tegenkomen omdat ze ongeveer dezelfde route reizen. Bij deze bar kreeg je ook gratis wodka redbull en gratis wiskey cola!
De volgende dag zijn we lekker een groot rondje door de stad gaan lopen door allemaal kleine straatjes en kijken waar een scootertje huren het goedkoopst was. Op een gegeven moment kwamen we ook bij een straat waar we eigenlijk een soort van intree voor moesten betalen, maar we deden alsof we er niks van snapte en zwaaiden alleen maar met onze plastic tas voor hun neus; 'we have a bang?!' En uiteindelijk mochten we gratis doorlopen haha! Verderop vonden we een goedkope tent om scootertjes te huren en namen ze gelijk mee. Aan het eind van de dag hebben we nog een boottochtje van een uurtje gemaakt over de rivier die door de stad loopt. Daarna op de scooter langs het water een restaurantje zoeken net buiten het centrum. We kwamen bij een klein tentje waar twee Vietnamese meisjes ons de hele avond hebben aangekeken en stonden te grinniken omdat wij gek deden. We waren ook ongeveer de enige klanten, op de ratten die er rondliepen na...
De volgende dag zijn we op de scooter naar My Son tempels geweest, weer een Unesco check voor mij :) We hadden er verschillende verhalen over gehoord, maar wij hadden heerlijk weer en hebben er lekker rondgelopen. Ik vond het nog best een mooie plek maar haalt het niet bij de tempels die ik al in Thailand heb gezien.
Op de terugweg reed ik samen met Wouter op een scooter en we reden bijna de hele weg voorop omdat ik de route op m'n iPhone had staan. Er was een klein stukje waar we niet voorop reden, en jawel..... Benzine leeg... En de andere twee scooters reden al verder. Even een klein schrik momentje, maar al gauw moesten we keihard lachen en tja, dan maar wachten tot de andere scooters door hadden dat we er niet meer reden en dus om zouden keren om ons te zoeken. Het was lekker warm dus hebben we van de zon genoten in de graskant. Een tijdje later kwam Mees terug rijden en vertelde dat de scooter van Nick en Anoe verderop ook gestrand was zonder benzine, maar gelukkig precies voor een benzine station! Dus Mees weer terug om benzine voor ons te regelen.. Maar dat werd nog een hele klus in het Vietnamees en dat duurde dus ook best wel lang. Ondertussen zagen wij aan de overkant een tempel en zijn daar maar even heengelopen en rondgekeken. Uiteindelijk hebben de andere twee scooters ons kunnen redden met een flesje benzine en we konden weer verder. Eenmaal terug in Hoi An reden we snel nog even door voor een uurtje strand, al was het niet zo zonnig meer, het was nog wel even lekker om een duik te nemen en uit te waaien, strandtekeningen te maken en daarin gaan dansen, dat zorgde overigens trouwens voor verbaasde gezichten om ons heen! Die avond hebben we met nog twee Nederlandse meiden gegeten die we in de Why Not Bar hebben leren kennen. Was erg gezellig!
De laatste dag was het erg lekker weer en zijn we tot een uurtje of 4 op het stand geweest en lekker gezwommen. Om 6 uur namen we de nachtbus richting Nha Trang, een badplaats aan zee, daar ben ik nu maar deze plaats wordt binnenkort weer een nieuw verhaal! Ik zal stiekem vast verklappen dat het hier ongeveer 35 graden is...

1. Antoinet:
    11 maart 2013
    Hai mop wat was het weer een mooi verhaal van je, ik ben trots op je dat jealles zo goed onder controle hebt en weet wat je doet. De foto's liegen er niet om, prachtig zijn ze echt. En leuk dat je ook andere backpackers tegen komt, kan je verhalen uitwisselen en kaarten haha. Have fun mop en wees voorzichtig liefs de vissertjes xxxx
  2. Esther:
    11 maart 2013
    He lieve Joyce, gaaf om weer een stuk van het reisverhaal te lezen. Waan me op zo'n moment helemaal is tropische sferen. De vrijheid die je ervaart is volgens mij geweldig! XXX Esther
  3. Cinthia, Marcel, Marc en Coen:
    11 maart 2013
    Het is echt relaxed als je het allemaal zo leest...veel nieuwe indrukken, iedere dag weer, nieuwe mensen, scootertje om de omgeving te verkennen. Volgens mij zit er geen druk op en dat maakt het juist zo leuk. Geniet ervan en denk maar niet aan ons, terwijl je op het strand ligt met 35 graden, terwijl het hier inmiddels weer sneeuwt en onder het vriespunt is.
  4. Shenna:
    11 maart 2013
    Jepp ik weet het nu zeker: dit wil ik ook gaan doen. Super mooie foto's waar ik toch wel stiekem jaloers op ben.. Je moet maar even wat zon en warmte hierheen sturen ! Ik mis je xxxx
  5. Madelon:
    12 maart 2013
    Hee lieverd, super om te zien hoe je geniet! Dit is echt een reis om nooit te vergeten. Prachtige foto's ook nu weer. Ik lees hier boven dat Shenna ook plannen heeft...... Gatsie, daar moet ik nu nog even niet aan denken. Ik vind het superfijn dat je het thuisfront zo goed op de hoogte houd door elke dag iets van je te horen! We missen je, maar we zitten al bijna op de helft! (Pffff)
  6. Shenna:
    12 maart 2013
    Rustig maar hoor mam, ik moet eerst nog vier jaar studeren dus voorlopig ben i nog niet weg