Ayutthaya en Sukhothai; twee oude steden maar niet te vergelijken..

5 februari 2013 - Sukhothai, Thailand

Ayutthaya 02-02/04-02

We wilden van Kanchanaburi naar Ayutthaya met het rechtstreekse minibusje, maar die bleek helaas al volgeboekt te zijn. Dus moesten we met het lokale openbaar vervoer een aantal keer overstappen om in Ayutthaya te komen, en dit in ons beste Thais! Gelukkig ging dat allemaal prima, alles werd namelijk duidelijk aangegeven en na zo'n 4 uur kwamen we aan in Ayutthaya. Daar bleek ons hotel, San Sook Place, overboekt te zijn (dit terwijl we op de site nog gewoon online konden boeken)......Top... Hebben wij weer.

Ze boden ons een alternatief. Een familielid van hun had nog wel een hotel. We waren daar eerst niet zo enthousiast over en besloten dat we eerst verder wilden kijken. Toen ze dat doorhadden kregen we ineens 800 Bath korting en gratis ontbijt! Dus toen z'n we toch maar even gaan kijken bij het andere hotel, Baan Eve Guesthouse. En dat was ontzettend mooi! Nog mooier zelfs dan San Sook Place. Dus met een mooie deal hebben we daar twee nachten gezeten. 's Avonds besloten we lekker een uurtje te gaan genieten van een Thai Oil Massage, dat hadden we wel verdiend:)

De volgende ochtend stond het bezoeken van de mooiste tempels van Ayutthaya  op het programma. Met een Tuk-Tuk zijn we allereerst naar de What Maha-That gebracht. Dit is een van de grootste tempels van Ayutthaya. Vervolgens reden we verder naar Wat Yai Chai Mongkhon, een ander tempelcomplex waar ook de bekende liggende Buddha van Ayutthaya ligt.

In de middag hebben we de 'Floating Market' bezocht, een grote drijvende markt waar zowel toeristen maar ook veel lokale bevolking zich bevinden om inkopen te doen, zich te vermaken en lekker te eten. Er waren een soort van rondvaart bootjes die in 10 minuten een rondje dwars door de markt maakten. Ons eerste boottochtje! Het bezoekje aan deze markt was echt fantastisch.... dat blijkt wel uit de foto's.

's Avonds had ik weinig in te brengen, want NEC moest voetballen... Dus om half 7 zat Kevin klaar voor de iPad om de wedstrijd live te volgen, maar helaas deed deze livestream het niet;)....... Toch maar eten dan! Om de minuut werden tussenstanden doorgegeven en na de overwinning had ik dan ook weinig keus, en moest gedwongen mee de kroeg in.... Ik heb dan helemaal niks met voetbal, maar de kroeg was toch wel een geslaagd gedeelte van de voetbalwedstrijd! Tijdens het eten leerden we twee Nederlandse en een Duits meisje kennen, die na het eten ons in de kroeg kwamen vergezellen (de kroeg lag in de straat van hun hostel). Het werd een leuke avond. Rond middernacht moesten we dan toch maar eens terug naar ons hostel.. Met de TukTuk... Nou... Die reden dus mooi niet meer... Dus wij met onze plattegrond zonder straatnamen en ons fantastische richtingsgevoel kwamen we na driekwartier lopen toch weer bij het hostel aan. Best knap in de stad waar we net een dag waren en de borden ook niet konden lezen, wat een geluk... Snel gaan slapen want de volgende ochtend stond een lange busreis richting onze nieuwe bestemming te wachten: Sukhothai

Sukhothai 04-02/06-02

De busreis van 6 uur verliep prima, goeie bus met relaxte stoelen gelukkig. Een vies oud Thais mannetje uit de bus heeft nog een aantal keer mijn nummer gevraagd... Bah..

Ook hier weer een super netjes hostel: TR Guesthouse heeft een mooie centrale ligging in de stad. In de straat zit ook een heerlijk toeristen restaurantje/café, de Chopper Bar. We waren nog best een beetje moe van de vorige avond en de busreis..dus hebben alleen wat gegeten en zijn daarna gelijk gaan slapen...

De volgende ochtend werden we om 8 uur opgehaald door een Belg die hier woont, om een mountainbike Country Yard toer van 4 en half uur te maken. Dit wat echt een geweldige tour en buiten dat was het ook nog eens 35 graden. We reden door verschillende dorpjes buiten de grote stad, die op de kaart niet eens te vinden zijn. Verder reden we over landweggetjes en houten bruggetjes en kwamen we langs de rijstvelden, tabaksplantages, lokale huisjes, chiliplanten en tempels. Wat een totale andere indruk van Sukhothai kregen we hierdoor! Aansluitend kregen we een uitgebreide lunch waar ook gerechten bij zaten die we nog nooit gezien hadden. Bezaaid onder de bagger en modder spetters kwamen we naar 4 en half uur weer terug. Toch wel een klein beetje moe van het fietsen.. Maar het was het zeker waard!

Even afspoelen, en door naar de Old City, Sukhothai Historic Park, zo'n 14 kilometer verderop. Met een soort houten koeienkar zijn we naar het Unesco tempel complex gereden en hebben we te voet de belangrijkste tempels binnen het park bezocht. Alweer tempels ja... Maar echt waar, in elke stad zijn de tempels weer heel anders!

In de avond zijn we lekker wezen eten in een verhoogd restaurant (met uitzicht op Sukhotai) en hebben we de avond afgesloten met wat cocktails!

1. Madelon:
    5 februari 2013
    Jeetje, wat een mooie fotos! Wat jullie allemaal al in 1 week gezien hebben is niet te geloven! En super om zo op de hoogte te worden gehouden!
    Xxx pap en mam
  2. Nienke:
    5 februari 2013
    Wow!!! Ziet er echt super mooi uit.
    Geweldig om al jullie verhalen te lezen.
    Have fun!!!
    xxx Nienke en Kenny
  3. Shenna:
    5 februari 2013
    Wat een super leuk verhaal en mooie fotos weer zus! Kon je niet even een buddha meenemen in je backpack voor me? Haha
    Have fun schat xxx
  4. Ton en Truus Verlaan:
    7 februari 2013
    Hallo Joyce,

Wij genieten ontzettend van het mooie reisverhaal, ook deze foto ,s zijn voor ons herkenbaar.Wat is het prachtig he en zo veelzijdig.Wij hebben regelmatig een thaise massage gedaan,na een lange dag van alles bekijken. Heerlijk. Geniet ervan. groetjes van Ton en Truus

Groetjes de buurtjes Ton en Truus