Vang Vieng, Vientiane, Hanoi en Halong Bay

26 februari 2013 - Hanoi, Vietnam

Vang Vieng 13-02/17-02

De laatste nacht in Luang Praban ben ik ziek geworden, en de busreis van 6 uur lang over allemaal zandpaden en haarspeldbochten naar Vang Vieng verliep dan ook niet helemaal vlekkeloos...

Eenmaal in Vang Vieng ben ik gelijk op bed gestort en ben daar die dag niet meer vanaf gekomen, dus Kevin moest de eerste avond in z'n eentje eten en doorbrengen. Die eerste nacht in Vang Vieng werd Kevin ook ziek! Dat was een leuke nacht.. Echt geen pretje, zó ziek waren we. Misschien toch een soort van voedselvergiftiging opgelopen?!

Overdag ging het opzich wel aardig, we hebben rustig aan gedaan en vooral in de buurt van de wc gebleven ;) we bleven 4 nachten in Vang Vieng maar hebben hier vooral gerelaxed en niet teveel gedaan om weer energie op te bouwen. We zijn eigenlijk 4 nachten ziek geweest, maar overdag ging het steeds wel oké. We hebben lekker van de zon genoten en bijgekleurd langs de rivier, waar hele groepen tubende en kayakkende mensen langs kwamen drijven. Veel kindjes uit Laos waren in de rivier aan het spelen, en één jongetje kwam kevin nog even helpen met kaarten, hij snapte het nog best goed! En daarna ging hij mij nog even leren dat monkey in het Laos 'Ling' ofzoiets is. nog een groepje kinderen kwamen ineens aan onze tafel staan om met gebaren duidelijk te maken dat ze onze zak chips wilde hebben die ze zagen liggen, dus die hebben we toen maar gegeven waarna ze heel hard wegrende!

Een andere middag zijn we naar Bleu Lagoon geweest, een relaxte chill plaats waar veel backpackers op af komen. Helemaal vies van het opstuivende zand in de TukTuk kwamen we daar aan. Een klein watertje waar allerlei touwen hangen, banden in het water liggen en een lekker grasveld om te genieten.

's Avonds aten we steeds in een restaurantje waar je zegmaar 'liggend' of in kleermakerzit aan tafel zit met grote kussen om je heen en bekende westerse muziek op grote beeldschermen.

Na 4 nachten bijtanken besloten we om verder te reizen naar Vientiane.

Vientiane 17-02/20-02

De eerste avond in Vientiane hebben we lekker luxe Koreaans gegeten, allemaal kleine bakjes met soorten vlees die een Koreaans meisje bij ons aan tafel op een soort grill voor ons kwam bakken en snijden. Was ontzettend lekker!

We hadden gehoord dat hier 's avonds niet zoveel te doen is dus hebben we daarna maar 3 rondjes gebowld in het plaatselijke bowlingcentrum, waar we met een 2-1 overwinning voor Kevin later weer naar buiten liepen.

De volgende dag zijn we naar het Cope Centre geweest. Een bezoekerscentrum over de recente geschiedenis van alle gevallen bommen in Laos en de gevolgen van alle bommen die niet zijn afgegaan. Best wel indrukwekkend!

We liepen door naar een zogenaamd bekende shopping mall in Vientiane maar dat stelde niet zoveel voor, we stonden dan ook binnen 10 minuten weer buiten. Dan nog maar even een tempel bezoeken omdat we die nog niet zoveel gezien hebben ;)

Verder hebben we twee dagen aan het lokale zwembad gelegen, waar we nog 4 Nederlandse jongens tegenkwamen die we ook al bij Bleu Lagoon in Vang Vieng hadden gezien. Heel toevallig zijn zij allemaal dezelfde dag hierheen gevlogen en gaat er eentje ook precies dezelfde dag als wij terug in mei! Met die jongens hebben we twee dagen gerelaxed aan het zwembad en savonds gegeten bij een grote fontein met live muziek, en de avond afgesloten met kaarten in hun hostel.

De volgende dag gingen we allemaal met dezelfde Sleepers bus naar Hanoi, Vietnam. We zouden om 4 uur 's middags opgehaald worden om naar het busstation gebracht te worden. Uiteindelijk werden we om tien voor zes opgehaald, en gedropt op een hoek van de straat waar alle backpackers voor de bus al ruim een uur stonden te wachten. Uiteindelijk rond half 8 was de bus er, relaxte ligstoelen, zag er allemaal prima uit. Iedereen had z'n plek gevondenen de relax houding aangenomen, maar na 10 minuten rijden moesten we allemaal weer over naar een andere bus :s op die plek hebben we uiteindelijk nog bijna een uur stilgestaan omdat de chauffeur nog even wiet moest roken en waterpijpen.. Maar hopen dat de busreis van 24 uur goed zou verlopen..

De busreis opzich verliep prima. Na 100 potjes yahtzee op de iPad met de Nederlanders (Sjoert, Wouter, Nick en Mees) hebben we aardig kunnen slapen. Rond 3 uur 's nachts kwamen we bij de grens van Vietnam aan, maar de paspoort controle ging pas om 7 uur 's ochtends open.. Het regende, was superkoud en niemand had natuurlijk een jas.. Om 7 uur begon de storm naar de paspoortcontrole dan echt, allemaal vervelende Vietnamese mannetjes die overal voordrongen. Eenmaal daardoorheen weer opzoek naar onze bus, waar we vervolgens 10 minuten mee reden om toeneep eruit te gaan voor de visum controle. De hele bus werd gechecked, alle tassen moesten eruit, de backpacks werden er letterlijk uitgegooid tot in de modder, dus echt alles was super ranzig daarna. Maar hup, weer in de bus want we moesten verder.

De rest van de reis verliep redelijk rustig, rond 7 uur 's avonds kwamen we aan op onze nieuwe plaats van bestemming: Hanoi.

Hanoi en Halong Bay 21-02/26-02

Ons hotel, Splendid Jupiter Hotel, was prima. De eerste avond zijn we lekker de kroeg in gegaan om Kevin z'n 22e verjaardag te vieren, eerst in Bubble Bar tot middernacht en daarna door naar Funkey Monkey om het hele feestje compleet te maken. Wat was het een mooie avond, veel gezelligheid, muziek, drankjes, buckets, biertjes en stiekem ook een waterpijpje! In de vroege uurtjes van de volgende dag zijn we weer veilig in ons bedje beland.

De volgende dag hebben we rustig aan gedaan. Bus geboekt naar Halong Bay voor de volgende dag, beetje de stad rond gelopen, winkeltjes gekeken. Na het avondeten hebben we flink wat potjes gekaart in het hotel van de andere Nederlanders, daarna een broodje kebab gehaald om vervolgens alweer in Funkey Monkey te belanden en een gezellige avond te hebben.

Kevin heeft een onvergetelijke verjaardag gehad, maar het kreeg uiteindelijk toch een vervelende draai omdat zijn mobiel 's nachts is gestolen.. Gelukkig konden we vrij snel een nieuwe regelen en kon hij al z'n verjaardagsberichtjes toch nog lezen!

Volgende ochtend vroeg op, en een busreisje van 4 uurtjes richting Halong City, een stad aan Halong Bay. Een prachtige baai met vele rotsen en mooie uitzichten. We namen de boot naar het eiland Cat Ba. Op de boot hadden we een lekker zonnetje en een fantastisch uitzicht en het was dus 4 uur lang puur genieten. In de avond arriveerde we op Cat Ba. We hadden een hostel gevonden met een kamer voor 6 personen, erg gezellig dus! 's Avonds hebben we eerst met z'n alle lekker gegeten en daarna zijn we naar een gezellig bar geweest, Rose Bar! Daar werden vele potjes op de voetbaltafel gespeeld wat uiteindelijk tot een geweldige avond leidde.

De volgende ochtend hebben we lekker uitgeslapen en een ontbijtje op het balkon van onze kamer genuttigd. Het leek ons allemaal wel wat om mountainbikes te gaan huren om dit prachtige eiland op ons eigen tempo te kunnen bezoeken en dat hebben we dan ook gedaan! 1 van onze groep koos voor een scootertje in plaats van een mountainbike. Achteraf gezien was dit ideaal. De mountainbiketocht  bestond namelijk uit pittige bergen waar ik  niet altijd zonder hulp bovenop kwam, en af en toe even een rustmomentje op de scooter was dus eventjes lekker. Tijdens de tocht zijn we ook nog in een grot geweest. De grot was op dat moment niet toegankelijk voor mensen maar met wat klimwerk hebben we de grot toch kunnen bereiken. Hij was duidelijk al een langere tijd gesloten, het was pikkedonker, het lichtnet was afgesloten, gelukkig hadden we 1 mobiel bij ons voor het nodige licht. Toch wel een beetje bang om enge beesten tegen te komen kropen en klauterden we door deze mysterieuze grot, het werd een geweldige ervaring om niet te vergeten.

Na de tocht was iedereen aardig vermoeid. We hebben met z'n allen even een broodje gegeten en daarna ging de helft zich opfrissen in het hostel en de andere helft ging nog even poolen. 's Avonds zijn we weer lekker uiteten geweest en hebben we wederom de avond afgesloten in de Rose Bar. Ook dit werd weer een gezellige avond.

De volgende ochtend werden we om 8 uur opgehaald voor de terugreis naar Hanoi, waar we om 6 uur 's avonds weer aankwamen.

1. Shenna:
    26 februari 2013
    Wat een heerlijk verhaal weer en vermakende fotos zus! Erg leuk! Leuk groepje lijkt het waar je mee reis nu een tijdje. Nog een hele fijn tijd daar en ik zie wel weer een nieuw verhaal verschijnen waar je me mee jaloers kunt maken! Kusjesss ik mis je!
  2. Cinthia, Marcel, Marc en Coen:
    26 februari 2013
    Five men and a girl.......niet slecht. Zo te lezen waren jullie na die paar dagen ziek zijn weer aardig opgeknapt! De foto's laten dan ook echt zien dat je het prima naar je zin hebt. Geniet ervan.
  3. Ton en Truus Verlaan:
    Hallo Joyce,
    Weer genoten van jouw reisverhaal.Vervelend dat jullie ziek
    zijn geweest, maar zo te zien zijn jullie weer opgeknapt.Het ziet er gezellig uit met .Het leventje bestaat op dit moment uit veel
    bekijken, activiteiten doen,lekker eten en drinken en bar,s bezoeken.Geniet er nog maar lekker van.Is het een aanrader voor ons om een keertje daar naar toe te gaan.

Groetjes Ton en Truus
  4. Antoinet:
    27 februari 2013
    Heeeee moppie wat hebben we weer genoten van jullie verhalen, alleen jammer dat jullie ziek werden maar dat is gelukkig weer achte de rug. Dat jullie die enge grot in durfden bbbrr maar weer een ervaring rijker zal ik maar zeggen. Kuzzzzzz tot jullie volgende verhaal. Xxxx
  5. Anouk:
    28 februari 2013
    Leuke verhalen en foto's Joyce!:)
    Is het gezellig tussen al die jongens daar als enige meisje?;p
    Ik wacht je volgende verhalen en foto's af haha
    xx